Berlingske Business

Østjyske iværksættere styrket i vækstgruppe

Deltagelse i et vækstgruppeprojekt for iværksætterfirmaer i Århus førte til, at Dansk Ingeniør

Service har ændret en række forhold i firmaet.


- Vi har ansat en økonomichef, og vi har fået tilpasset organisationsplanen,

så den er mere skarp på det, vi skal levere. Derudover har vi fået styr på håndtering og fordeling af

administrative opgaver. Det hele skyldes vores deltagelse i vækstgruppen, siger Michael Gadeberg, den ene af firmaets to ejerledere.




Han tvivler ikke på, at ændringerne vil kunne ses på bundlinien.


Dansk Ingeniør Service er gået

fra tre ansatte til 20 på tre år. 15 af de 20 ansatte er maskiningeniører.


- Vi vil gerne bibeholde vækstraten.

Udfordringen er at få det organisatoriske til at følge med og kunne planlægge et år frem, siger Michael Gadeberg.


Dansk

Ingeniør Service er rådgivende maskiningeniører inden for produktudvikling. Kunderne er store østjyske

industrivirksomheder. Derudover fremstiller Århus-firmaet også specialmaskiner.



Udviklingsparken

Ni iværksættervirksomheder

i Århus deltog i vækstgruppeprojektet, som Århus Udviklingspark tog inititiv til med økonomisk støtte

fra Århus Kommune. De ni deltagere betalte hver 5.000 kr. for at deltage i de otte uddannelsesmoduler, der foregik en gang om

måneden og varede fra kl. 13.00-21.00.


Iværksættervirksomhederne er typisk etableret af højtuddannede iværksættere.


-

Vi ønskede at øge deres robusthed inden for det markedsmæssige. Det er ofte se, at en god idé eller et

godt produkt ikke altid er nok, siger direktør Hans Møller, Århus Udviklingspark. Han fortæller, at 30 ivæksættervirksomheder

ønskede at deltage, men antallet måtte reduceres ti ni, for at Udviklingsparken kunne overkomme opgaven.


Udover

undervisningen fik virksomhederne mellem de månedlige undervisningsdage tilbudt personlig sparring med Hans Møller og udviklingsparkens

investeringschef Kaj Erik Ravn.


Og netop den personlige sparring gjorde Jens Haugstrup, Lacto Foods A/S, megen brug af.


-

Det gav mig meget og er normalt noget, der er meget dyrt. Jeg havde seks møder med dem, fortæller Jens Haugstrup, som

efter fem år i Mejerforeningen i Århus og fem år i London i New Zealand Dairy Board for tre år siden begyndte

at handle med mejeriprodukter. Han sælger bl.a. ost og smør i bulk til videreforarbejdning. Omsætningen steg fra

200 mio. kr. i 1999/2000 til 300 mio. kr. i 2000/2001 i firmaet, der har fem ansatte.



Tid til ledelse

- Vækstfirmaer

tager sig normalt ikke tid til at tænke på det ledelsesmæssige. Der er så meget andet, der presser på.

Men det er godt at have en dag, hvor man får inspiration til at gøre tingene anderledes, siger Jens Haugstrup. Han har

fået mere struktur på de personalemæssige områder. Der er indført medarbejdersamtaler, og der er kommet

mere styr på organisationsplanen. Kontrakterne om salg og køb er blevet mere detaljerede.


- Når der bliver

diskussioner, så foregår de inden for mere faste rammer med kunder og leverandører, siger Jens Haugstrup.


Michael

Tyrsted, Ideogramic, fik hentet viden om holdingselskaber, kontrakter, medarbejdersamtaler og meget andet. Han fik et nyt netværk, der

kan bruges.


- Vi var også igennem forskellige personlighedstest. Det var sjovt og lærerigt. Det viste sig, at 90

pct. af os har samme profil, fortæller Michael Tyrsted.


Han føler sig bedre rustet til at lede firmaet, som han

stiftede i august 2000 sammen med tre medstuderende på datalogistudiet ved Aarhus Universitet. Hans tre kammerater, der er igang

med en ph.d-afhandling, arbejder kun på deltid i firmaet, hvor der er fem ansatte på fuld tid.



Software

Ideogramic

har bl.a. udviklet samarbejdssoftware, der gør det muligt at overflytte overflytte musens funktioner fra pc''''eren til en elektronisk pen.

Den bruges til at hente programmer, tegninger m.m. fra pc''''eren op på en stor elektronisk tavle.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen