Berlingske Business

Øllerne skal smage ens

Mikrobryggeri
Foto:

Et nyt konsortium skal være med til at sikre stabilitet i smagen og hygiejnen hos de danske mikrobryggerier.

De danske mikrobryggerier skal styrkes via et nyt innovationskonsortium – Dansk Mikrobryg – Produktinnovation og Kvalitet.

De mange danske mikrobryggerier, der er blomstret op den seneste årrække, har sat Danmark i front med nye og historiske øltyper. Men der har været store udfordringer forbundet med at sikre ensartethed i produktionen, hvilket har gjort det vanskeligt for mange at komme på hylderne i de store danske supermarkeder – og næsten overflødigt at gå med eksporttanker.

Og det er netop denne udfordring, at det nye konsortium skal hjælpe mikrobryggerierne med at overkomme.

- Vi vil bevare vores position, og videreføre den ølkultur, specialøl har skabt, med smagsoplevelse i højsædet.  Med etablering af et så stærkt konsortium, og med fokus på erhvervets væsentligste udfordringer vil dette projekt uden tvivl få væsentlig betydning for dette, og forhåbentlig være stærkt medvirkende til at sikre mikrobryggeriernes fremtid, siger Anders Kissmeyer fra Nørrebro Bryghus, der også er en del af konsortiet.

Erhvervsfremme

Ud over en række af mikrobryggerierne er også leverandører af råvarer og teknologi samt forskningspartnere inviteret med ved bordet. Og så støttes projektet med 12 millioner kroner – innovationsmidler fra Rådet for Teknologi og Innovation (RTI).

- Rådet har valgt at støtte innovationskonsortiet Dansk Mikrobryg, idet konsortiet har sat som mål, at muliggøre bevarelse og konsolidering af den position, de danske mikrobryggerier har opnået i løbet af de seneste år. Det er rådets vurdering, at konsortiet har potentiale til at yde et betragteligt bidrag til ølmarkedet og på sigt i relation til oplevelsesøkonomien og turismeerhvervet, skriver RTI i motivationen til støtten.

Fokus på smag

I projektet vil der være fokus på at understøtte de små bryggerier og branchens råvare- og teknologilevarandører med viden og værktøjer inden for især to væsentlige områder: Hvorledes nye ingredienser kan tilsættes øl, så øllet ikke alene får særegen genkendelighed, men også opnår smagsstabilitet og holdbarhed. Og hvordan hygiejniske tilgang og effektiv styring kan medvirke til en konsistent høj kvalitet af produktet.

Udfordringen på disse felter består i, at mikrobryggeriernes øl ofte er helt nyskabende med hensyn til ingredienser og processer, samt at ressourcerne til kontrol og analyser er meget begrænsede. Og netop i  forbindelse med konsolidering af markedet for specialøl er det vigtigt, at de små bryggerier får en mere vidensbaseret tilgang til både produktion og produktudvikling.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen