Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Nyt mæglerfirma vil specialisere sig i generationsskifter

Tre kendte erhvervsprofiler i Kolding har startet et nyt virksomhedsmæglerfirma - A1 Match - der skal koncentrere sin indsats omkring

formidling af små og mellemstore virksomheder - især i generationsskiftesituationer.


Det er tidligere administrerende

direktør for Lego Overseas A/S og Generationsskifte & Vækst, Niels Dall, indehaveren af Bankmægleren i Kolding

og Horsens, Preben Poulsen, og erhvervsadvokat Bo Vilsgaard, der blandt andet har specialiseret sig i virksomhedsoverdragelser, der

står bag etableringen af den nye virksomhed.



Eksperter i processen

- Vi skal ikke være konkurrenter til advokater,

banker eller revisorer. Sælgere og købere skal fortsat benytte deres egne rådgivere. Vi er imidlertid eksperter

i processen og ved, hvad rådgiverne vil have, så vi har det mål at stå som katalysatorer, der kan få

processen til at glide, fastslår advokat Bo Vilsgaard.


Den nye virksomhed har sat sig det mål, at man vil være

den absolutte top, og de tre erhvervsfolk tager i første omgang markederne syd for Århus til grænsen og Fyn som

naturligt arbejdsområde og håber via samarbejder med andre tilsvarende virksomheder meget hurtigt at kunne blive landsdækkende. Endvidere

har man præsenteret virksomhedens koncept på et seminar i Hamburg, hvor deltagerne var tyske virksomheder med interesse

for Danmark.



Et godt koncept

- Vi mener selv, at vi har et godt koncept, da partnerne tilsammen har stor erfaring i alle

aspekter indenfor formidling af køb og salg af virksomheder, siger partner Niels Dall.


- Vi har godt nok ikke opereret

som virksomhedsmæglere før, men vi har erfaringer, og vi satser stærkt på små og mellemstore virksomheder (SMV''''er),

hvor der i de kommende år vil være et stort marked i forbindelse med generationsskifter.


- Det er typisk produktions-

og handelsvirksomheder, som vi vil beskæftige os med, og der er en stigende interesse blandt yngre for at blive selvstændige

indenfor disse kategorier.


- Det pudsige er, at de ofte vælger at gå sammen, så en produktionsmand og en med

administrativ indsigt danner partnerskab, og det er ofte en ideel løsning, fastslår Niels Dall.


Det bliver samtidig

pointeret, at det ofte kan knibe med egenkapitalen, og at mange yngre er afhængige af medfinansiering. Typisk kommer de yngre

dog med en opsparing - som regel i form af friværdi i eget hus - men hvad der er vigtigt er, at de tillige har solide erhvervserfaringer,

og det er meget vigtigt, når medfinansieringen skal ske, for der bliver set meget på, at man kan dokumentere uddannelse

og erfaring.


På sælgerside mener man i A1 Match, at der typisk er tale om folk, der gerne vil træde tilbage,

og som ikke har arvtagere til virksomheden.



Sælger som konsulent

En del sælgere er indstillet på at deltage

i overtagelsen og stille deres knowhow til rådighed for køber. Det kan være en løsning, der kan betyde, at

de kan få en bedre pris for virksomheden.


- Det er dog ikke nogen uproblematisk løsning, fastslår Niels Dall.


-

Det er meget vigtigt, at sælger i denne position som konsulent holder nallerne væk fra ledelsen og fra starten erkender,

at andre har styringen og at man kun står som rådgiver.


- Det er et faktum, at ordningen i mange tilfælde

ikke vil kunne fungere, for sælger og personalet vil have svært ved at skille den gamle og nye struktur ad - men fungerer

det, så er det ubetinget en optimal løsning, som kan give alle parter meget, forklarer han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen