Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Nyt annoncenetværk i opgør med performance-aftaler

Et nyt dansk annoncenetværk - et salgshus som sælger netannoncer for websteder - tager klart afstand til den overdrevne

brug af de såkaldte nettodækningskampagner. Nettodækningskampagner fungerer typisk ved, at annoncørerne primært betaler

for effekten af annonceringen i form af klik på annoncerne eller direkte salg.



- Vi skal have mere for netannoncerne, men

erkender samtidig at vi ikke kan kræve højere priser for annoncerne uden at give annoncørerne mere, siger Claus

Engell, adm. direktør for Netvertiser.



Når annoncørerne fortrinsvis belønner webstederne for den direkte

effekt af annonceringen, betaler de ikke for den værdi som kampagnerne tilfører virksomhederne og produkterne i form

af branding. I dag er priserne på netannoncer da også presset voldsomt i bund.



Netvertiser vil give annoncørerne

mere for pengene via bedre rådgivning om annoncering, og en mere kvalitiativ udvælgelse af websteder som annonceres på.

Filosofien er, at bannerannoncer for biler har større effekt på hjemmesider som Bilpriser.dk, end reklamer for Coca Cola

og Libresse. Fordelene for brugerne er, at de slipper for irrelavente annoncer. Netvertiser vil samle webstederne i porteføljen

i såkaldte relevansområder.



Første af slagsen er Games, hvor der sælges annoncer til de tre største gaming

sites i Danmark, Boomtown.net, Dailyrush.dk og Spilzonen.dk.



Claus Engel erkender, at Netvertizer ikke kan undgå at sælge

enkelte nettodækningskampagner, men man vil i højre grad satse på at agere som den fleksible og strategiske samarbejdspartner,

der yder en mere tilfredstillende servide, og skaber nogle mere specifikke og relevante produkter for kunderne, som er de store indholdsudbydere

på internet samt de store annoncekøbere.



- Vi vil ihvertfald ikke sælge annoncer, hvor annoncørerne

afregner efter, hvor mange varer der sælges i butikkerne på grund af annoncering, siger Claus Engell.



Netvertiser

tæller seks mand i Danmark og er skabt af folk fra TDC Online, som tidligere solgte annoncer til virksomhedens egne netværk.



Nu

har TDC Online outsourcet salget til Netvertizer, som derudover er i forhandlinger med andre store websteder om overtagelse af annoncesalget.



-

Vi har allerede været i kontakt med en stor del af netmedierne, som findes på top20 listen hos FDIM (FDIM er Foreningen

af Danske Internet Medier). Og det er enda ikke alle, som vi har henvendt os til, siger Claus Engell.



Netvertiser er ude i et

dristigt ærinde. Virksomheden starter i et marked, hvor det totale salg af netannoncer har været stagneret i flere år,

og priserne er helt i bund.



Dog er internetmediernes annonceomsætning, ifølge FDIM''s seneste opgørelse, på

vej til at stige.



I 3. kvartal 2002 voksede omsætningen til i alt 61,7 mio. kr., hvilket er 50 pct. mere end omsætningen

i 3. kvartal sidste år.



Største aktører på det danske marked er pt. Adlink og Adpepper. De er tilbage

efter en voldsom konsolidering i branchen. Adlink er eksempelvis resultatet af en fusion mellem de to største aktører

Doubleclick og Adlink.



Selskabet har tabt mange penge i Danmark, og er udelukkende i drift på grund af en økonomisk

garanti fra de tyske ejere. Alligevel byder Adlink Netvertiser velkommen på det danske marked:



- Netværket har en

berettigelse, hvis de tilfører markedet mere kvalitet i salget og ikke slår deres forretning op på performance-saglg.

Det er ikke en opgave vi kan løse alene, siger adm. direktør Christopher Hermansen, Adlink.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen