Berlingske Business
17:14Islandsk lufthavn vil ikke lade fly fra Air Berlin lette

Nyt angreb på de særlige danske emballage-afgifter

Den europæiske stålindustri følger i hælene på sine kolleger i aluminiumsbranchen og indgiver en klage

til EU-kommissionen over den danske beskatning af emballage.


- Vi er i dialog med den danske miljøstyrelse, men med dette

skridt lægger vi nu yderligere pres på dem, forklarer direktør Philippe Wolper fra sammenslutningen af europæiske

producenter af stål til emballage (APEAL).


Det er endnu en gang de omstridte livscyklusanalyser og de deraf udledte emballageafgifter,

der står for skud.


Afgifterne, der er størst på aluminium- og stålemballage, trådte i kraft 1.

april og blev udarbejdet på baggrund af en såkaldt sammenlignende livscyklusanalyse, hvor man kigger på, hvor meget

et produkt belaster miljøet i hele dets levetid.



Dansk problem

Men fordi Danmark ikke har genanvendelsesordninger

for aluminium og stål, kom produkterne til at fremstå som meget miljøbelastende og blev derfor belagt med særligt

høje afgifter.


Som omtalt i ErhvervsBladet den 6. december sidste år, har det resulteret i, at den europæiske

aluminiumsbranche har indgivet en klage til EU-kommissionen, og nu følger stålindustrien trop.


Klagerne kan resultere

i, at EU-kommissionen rejser en retssag mod Danmark.


Udover de manglende genanvendelsesordninger får Danmark også

på puklen for overhovedet at lave en sammenlignende livscyklusanalyse.


- Danmark er det eneste land i Europa, hvor man

har lavet afgifter på baggrund af livscyklusanalyser, påpeger Philippe Wolper.


Der er internationalt bred enighed

om, at livscyklusanalyser er gode til at vurdere, hvordan et specifikt produkts miljøprofil kan forbedres.


Men når

det kommer til at bruge værktøjet til sammenligning, skal man passe meget på. Det er eksempelvis vigtigt, at man

ikke glemmer de enkelte produkters funktionalitet. Leverpostej opbevares trods alt bedre i en aluminiumsbakke end i en papirspose.

Den slags overvejelser, mener industrien, er blevet glemt. Desuden ryster man på hovedet over, at analysen bygger på 10

år gamle tal.


- Produkterne bliver bedre for hvert år, og det bliver industrien ikke belønnet for, siger Philippe

Wolper.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen