Berlingske Business
17:42

Nye pakkeregler skaber forvirring

Små postkunders mulighed for at sende eksprespakker afskaffes. Det er blot en af konsekvenserne af Post Danmarks nye pakkeregler,

der blev indført ved årsskiftet og har skabt en del forvirring.


Virksomheder, der sender under 200 pakker om året,

kan ikke længere sende pakker ekspres. Det er konsekvensen af, at Post Danmark 2. januar indførte nye pakkeregler, der

gør det meget dyrt for virksomheder, der sender få pakker, at indgå en erhvervsaftale med Post Danmark. Og uden

en erhvervsaftale - ingen eksprespakker.


Den nye type erhvervsaftale indeholder nemlig et faktureringsgebyr på 2500 kr.

om året. I nogle tilfælde betales gebyret særskilt en gang om året, og i andre tilfælde er gebyret lagt

oveni priserne.


Gebyret bliver pålagt uanset, hvor mange pakker, man sender, og gør det dermed dyrere for dem, der

sender få pakker. Post Danmarks forklaring på den nye prisstruktur er simpel. Det er dyrere at betjene kunder, der sender

få pakker end kunder, der sender mange pakker.


Skillelinien for, hvornår det ikke kan betale sig at have en erhvervsaftale

længere, går ifølge Post Danmark ved 200 pakker om året.


Sender man mindre end det, kan det bedre betale

sig at bruge pakkelabels, som er et nyt produkt. De købes på posthuset til de forskellige vægtklasser og fungerer

på nogenlunde samme måde som frimærker. De er dog forsynet med kvittering, som man kender det fra de almindelige pakkesedler.


Til

gengæld har man ikke længere en erhvervsaftale, der blandt andet gør det muligt at sende ekspres.


En række

virksomheder har været i tvivl om, hvorvidt de nye pakkelabels også kom med modtagerkvittering.


- Modtagerkvittering

er noget, som man skal bestille særskilt, og det kan fremover fås til både almindelige erhvervspakker og pakkelabels,

forklarer vicedirektør Carsten Dalbo Pedersen fra Post Danmark.


For virksomheder med over 200 pakker om året, der

beholder erhvervsaftalen, sker der desuden ændringer i den måde, man sender eksprespakker på. Produktet skifter

navn til morgenekspres, og det betyder blandt andet, at al korrespondance med Post Danmark skal foregå elektronisk. Til det

formål tilbyder Post Danmark en række pc-løsninger, som virksomhederne gratis kan koble sig op på.









Stor

forvirring

De nye regler betyder også, at man ikke længere kan sende eksprespakker til private. Det har bragt en række

maskinfabrikker i tvivl om, hvorvidt de stadig kan sende ting som eksprespakker til montører på deres privatadresser.


-

Så længe det er en aftale mellem to erhvervskunder, gør det ikke nogen forskel, hvad modtageradressen er, forklarer

Carsten Dalbo Pedersen.


De nye pakkeregler har i det hele taget skabt stor forvirring. En lang række læsere har kontaktet

ErhvervsBladet fordi, de er i tvivl om, hvordan de fremover skal sende pakker med Post Danmark.


- Hvis nogen er i tvivl vil jeg

opfordre dem til at tage kontakt til vores salgskontorer, siger Carsten Dalbo Pedersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen