Berlingske Business

Nye net-pionerer har mindre forventninger

Den nye generation af iværksættere i det virtuelle univers har nedjusteret deres forventninger til overskud og forbrugernes

købelyst på nettet. De har lært af den første generation af digitale frontløbere og starter i det

små. Der er kommet større fokus på markedsføring og kundernes egentlige behov og forbrugsmønstre.

Billigere

og lettere

- Da man startede, troede e-handelsfirmaer at branding var det vigtigste - at man kunne gøre det attraktivt i sig

selv at handle på nettet. I dag ved vi, at det skal være lettere eller billigere for at forbrugerne køber varer

i virtuelle butikker, siger Jakob Munk Pedersen manager hos konsulentvirksomheden PLS Rambøl. Han rådgiver til dagligt

virksomheder, der enten er eller ønsker at blive en del af Internettets vareudbud.



Billigvvs.dk er en af de nye digitale

iværksætter, der er gået efter at sælge mærkevarer billigt på nettet. De startede op får

3 år siden. Det kostede 100.000 kroner i opstart og sidste år havde virksomheden en omsætning på omkring 60

millioner kroner. Branchekendskab og erfaring med it dannede grundlag for e-butikken billigvvs.dk, der sælger inventar til badeværelser

med en besparelse på mellem 20 og 50 procent.



- Min far havde et vvs-firma og når vi var ude hos folk havde folk

i stigende grad selv købt de ting, der skulle installeres, siger Jesper Bonde-Pedersen, direktør og stifter af netbutikken.





Sammen med en ven med it-erfaring startede de vvs-firmaet op. Antallet af ansatte er siden starten i 2000 steget fra 2 ansatte

til 6 på fuldtid, to på deltid samt nogle studerende. Billigvvs.dk er en af de typer butikker som Jakob Munk Pedersen

mener, er karakteristisk for de nye digitale iværksættere . Nemlig butikker, der sælger kendte mærkevarer

billigere. Hos Billigvvs.dk kan kunderne gå ned i en fysisk butik og se på varen og derefter finde samme vare billigere

på hjemmesiden via varenummeret.

Gå på vandet

I Internettets barndom var der store problemer med sikkerhed

med betaling på nettet, levering og i det hele taget at finde ud af, hvad der kunne sætte forbrugernes e-feber i gang.



-

Der er ikke nogen tvivl om, at da de nye iværksættere er langt mere realistiske end vi var - i dag ved man godt, at man

ikke bare kan ændre forbrugernes vaner lynhurtigt, siger Lars Neupart, der sammen med Ulf Munkedal startede Neupart og Munkedal

i 1997, et netfirma, der testede virksomheders netløsninger.



- Vi troede vi kunne gå på vandet i halvfemserne.

Omsætningen steg, men slet ikke så meget som udgifterne, og vi blev afhængige at der blev skudt penge i os, siger

Lars Neupart. Firmaet endte med at gå konkurs efter et storsstilet forsøg på at ekspandere til adskillige europæiske

lande og USA på én gang.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen