Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Nydanskere kan blive købmænd i landsbyer

Selv om indvandrere i folkemunde har ry for at være gode til at åbne grillbarer og grønthandler, går mange

med en anden etnisk baggrund med en uforløst drøm om at blive selvstændige.



Sønderjyllands Amt har

gennemført en undersøgelse om etniske iværksættere i landdistrikter, og den viser, at mange udlændinge

gerne vil etablere især butik eller restaurant.



De løber blot ind i endnu flere barrierer end danske iværksættere,

fordi de samtidig må slås med manglende kendskab til dansk kultur og sproglige forbistringer.



- Situationen kan ændres

på flere måder. Jeg tror den mest effektive er at få dem med i føl- og mentorordninger, hvor de kommer i

netværk med danskere, der har erfaring med at etablere virksomhed. De indvandrere, der har etableret sig, har netop brugt familie

og venner med lignende erfaringer som netværk. Desuden anbefaler jeg praktik i virksomheder, siger konsulent Karsten H. Jensen,

der har gennemført undersøgelsen med midler fra Indenrigsministeriets landdistriktspulje.

har en god ide

Med

hjælp fra netværket af etableringsvejledere i Sønderjylland er der sendt breve ud til 700 udlændinge i landdistrikter.





30 af dem svarede, at de har en god ide, som de godt kunne tænke sig at realisere, og de er siden blevet interviewet om

deres drømme og de barrierer, der forhindrer dem i at realisere dem.



- Mange steder i Sønderjylland, og formentlig

også i det øvrige land, nedlægges købmandsbutikker i de små samfund. Her er der et klart potentiale.

Jeg er selv blevet ringet op af folk fra lokalsamfund, om jeg kender nogen, der kunne tænke sig at etablere sig med en butik.

Det kræver lidt ekstra indsats at få nydanskere til at overtage en købmandsbutik. Eksempelvis ved ikke alle fra

andre kulturer, hvornår der skal julevarer på hylderne. Derfor må der lokal støtte til, siger Karsten H.

Jensen.



Han har interviewet personer af mange nationaliteter, og både blandt asiater og østeuropæere er der

mange med lyst til at sætte i værk. Mange af dem vover dog ikke at tage springet, og det er samfundsmæssigt et problem.



-

Der er stadig mange nydanskere, der ikke er fuldt integrerede, og de har en overledighed på arbejdsmarkedet. Mange af dem udnytter

ikke deres potentiale, idet de ikke gør det, de er bedst til. Derfor må der generelt mere fokus på iværksætteri

i integrationsarbejdet, og der må gøres noget ved det manglende kendskab til støttemuligheder og erhvervsmuligheder

i Danmark, siger Karsten H. Jensen.



Han har siden maj været koordinator i et projekt finansieret af EU''s Leader+ program,

som i årene 2002-2006 skal stimulere udviklingen i landdistrikter i otte tyndtbefolkede kommuner i Midt- og Vestsønderjylland.

Undersøgelsen for Sønderjyllands Amt ligger dermed tæt op ad indholdet i hans nye funktion.



Karsten H. Jensen

håber, at undersøgelsens anbefalinger nu kan indgå i Sønderjyllands Iværksætterservices arbejde,

og at Landdistrikternes Fællesråd på landsplan vil være med til at skabe kontakt mellem nydanskere og lokalsamfund

med brug for iværksættere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen