Berlingske Business

Ny virksomhed satser på levnedsmiddelrengøring

I sit blot tredje leveår kan rengørings- og hygiejnefirmaet Foodsafe A/S præsentere et overskud før skat på mere end to mio. kr., en omsætningsrekord på godt 22 mio. kr. og en vækst på alle sine tre forretningsområder, som er rengøring og hygiejne i produktionsområderne på levnedsmiddelvirksomheder.

Virksomheden blev stiftet den 21. december 2001 på initiativ af slagterikoncernen Danish Crown, som ønskede mere end én stor leverandør af rengøring til sine danske virksomheder. Slagterikoncernen henvendte sig til bromatolog Finn Ulrik Svendsen, der havde en bred og mangeårig erfaring på området, bl.a. i kraft af sit rådgivningsfirma Scanfo A/S, og spurgte, om ikke han havde lyst til at gå ind i branchen.

Det skete efter, at servicekoncernen ISS havde opkøbt en virksomhed, som netop havde overtaget rengøringsopgaverne på et af koncernens forædlingsvirksomheder. Det blev starten på Foodsafe, hvor Finn Ulrik Svendsen sidder på 40 pct. af aktierne, mens virksomhedens salgschef Kim Petersen og Danish Crown hver har 30 pct.

- Vores mål er i år fem at sidde på 20 pct. af det danske marked for rengøring og rådgivning på området i levnedsmiddelvirksomhedernes produktionsområder, mens vi ikke vil beskæftige os med andre serviceområder, siger Finn Ulrik Svendsen.

Foodsafe har tre forretningsområder, nemlig rengøring af produktionsområder, salg af rengørings- og desinfektionsmidler samt rådgivning, såkaldt cleaning management.

Virksomhedens formelle hovedadresse er København, men da den største del af de danske fødevarevirksomheder ligger vest for Storebælt, styres de fleste af aktiviteterne fra et ét år gammelt kontor i Fredericia, i Videnpark Trekantområdet.

- Vi er glade for at bo her, hvor vi ligger centralt i Danmark og lige ved motorvejen, og det er inspirerende at sparre med de øvrige virksomheder her i bygningen, som vi samarbejder med, siger direktøren.

- Desuden er der gode mødelokaler, ligesom vi i et særligt IT-rum kan holde møder med folk alle andre steder i ikke bare Danmark, men i hele verden. Videnparkens nye iværksætterhus rummer foreløbig 35 små virksomheder, og udover de 2.000 etagemeter, som netop er indviet, ligger byggeplaner klar om en udvidelse.

- Vi var de første, der skrev kontrakt om leje af fire kontorer, og vi vokser så meget, at vi lige har ansat en ny driftschef, siger Finn Ulrik Svendsen.

Hemmeligheden bag Foodsafe er, at virksomheden er god til at dokumentere alle faser i rengøringsprocesserne, hvor man har udarbejdet manualer til hver eneste virksomhed, som man har på kundelisten.

Desuden hjælper man med at udarbejde programmer til virksomhedernes egenkontrol med hygiejnen, og man laver også sammen med kunderne risikoanalyser for hygiejnen.

- Efter tre måneder gennemgår vi virksomhedens produktionslinier sammen med virksomhedens egne kvalitetsfolk, produktionsfolk og vedligeholdelsesfolk, og de sidste er vigtige, fordi mange hygiejneproblemer opstår på grund af manglende vedligeholdelse, siger Finn Ulrik Svendsen.

På hver af de store kunder har Foodsafe ansat sin egen driftsleder, der har ansvaret for rengøring og hygiejne, og det har givet pote.

- Det er dyrt at have en fast driftsleder hos hver kunde, men vi er på den måde tæt på kunderne, og kunderne ved, at de har en mand, som de hele tiden kan komme i kontakt med, og som kender deres virksomhed, siger direktøren.

Foodsafe underviser sine egne folk, men også rengøringsfolk i virksomheder, som har deres egne rengøringsfolk.

- Vi regner med i 2005 at introducere et nyt e-learningprogram til det hygiejnekursus, som alle på levnedsmiddelvirksomheder skal gennemgå, og det er både bedre og mere fleksibelt, end hvis vi holder et fire timers kursus for medarbejderne, fordi de undervejs skal svare på en række spørgsmål, og dermed kan vi se, om de har forstået tingene, siger han.

Også rådgivning i cleaning management ser Finn Ulrik Svendsen store muligheder i, ikke mindst i Sverige, hvor 80 pct. af fødevarevirksomhederne har deres egne rengøringsfolk, hvor danske virksomheder typisk har outsourcet området, og på dette område har man et projekt kørende på Tulips afdeling i Svenstrup, det tidligere Gøl, hvor man fortsat har sine egne rengøringsfolk.

- Og så kigger vi da også til Polen som et interessant marked på vores område med deres stigende produktion af fødevarer, siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen