Berlingske Business

Ny stor spiller kommer på markedet for kopimedicin

Nordens største parallelimportør af lægemidler, Orifarm Holding, kom ud af 1991 med en stigning i omsætning

på 17,7 pct. og fik et overskud på knap 20 mio. kr. før skat. Koncernen udvider nu forretningsområdet til

produktion og salg af kopimedicin.


- Vi er kommet ud af 2001 med et tilfredsstillende resultat på trods af betydelige investeringer

i nye indsatsområder og opførelsen af nyt domicil i Odense. Vi glæder os over, at vi gennem det seneste år

har opnået en betydelig markedsandel i Norge,siger Hans Bøgh-Sørensen, administrerende direktør i Orifarm

Holding.


Omsætningen steg fra 898,4 mio. kr i 2000 til 1.057,6 mio. kr. i 2001, mens indtjeningen faldt fra 63,9 mio. kr.

til 17,9 mio. kr. Årets resultat blev i alt på 12.341 t.kr. efter skat.



Satsning på kopimedicin

Orifarm

har gennem de seneste seks år arbejdet med import, ompakning, distribution og salg af lægemidler, som i dag gør

det muligt for virksomheden at offentliggøre en udvidelse af forretningen med kopimedicin.


- Der er tale om den mest betydelige

satsning for Orifarm-koncernen, siden vi startede som parallelimportør af lægemidler til Danmark i 1995. Vi ser mange

indikationer på, at markedet for kopimedicin er voksende både i Danmark og i udlandet, siger Hans Bøgh-Sørensen

og fortsætter:


- I første omgang lancerer vi allergiproduktet Cetirizin Copyfarm, der er et middel mod høfeber

og nældefeber. Der er dog planlagt at lancere op mod 15 kopiprodukter i 2002 og i 2003 vil vores datterselskab Copyfarm have omkring

50 produkter på det Nordiske marked, siger adm. direktør i Orifarm-koncernen, Hans Bøgh-Sørensen.



Retssager

Hans

Bøgh-Sørensen forklarer videre, at der i virksomheden er spildt tid på retssager som følge af uklare retningslinjer

for mærkning af lægemiddelpakninger. Han er dog tilfredshed med, at de offentlige myndigheder i både Danmark og

Norge har taget initiativ til, at der kommer nye retningslinjer på området.


Det bør reducere omfanget af retlige

tvister og dermed be-grænse muligheden for, at flere direkte importører anvender retssystemerne som et redskab til at

hindre en nødvendig konkurrence ved at forsøge at presse parallelimportørerne ud af de nordiske markeder, mener

Orifarm.


- Parallelimport fungerer som en væsentlig konkurrencefaktor på et monopolpræget marked. Det gavner

både den offentlige sygesikring og patienterne i form af betydelige besparelser.


- I Danmark udgør disse besparelser

mindst ti pct. af de samlede udgifter til lægemidler pr år. Det svarer til et beløb på over 130 mio. kr.

I Sverige er beløbet på over 300 mio. danske kr., konstaterer Hans Bøgh-Sørensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen