Berlingske Business

Ny hård landing for Billund

Et nyt skuffende år for chartertrafikken lægger en alvorlig dæmper på humøret i Billund Lufthavn, hvor

trafikken på udenrigsruterne for første gang ligger et luftlag over ferietrafikken. Det samlede passagertal gik 2,4 pct.

tilbage til 1.604.494 rejsende.







Tilbagegangen i chartertrafikken var på knap 83.000 passagerer svarende til et minus

på 10,4 pct. i forhold til året før, da tilbagegangen i forvejen var på 9,4 pct.



Med 716.000 passagerer

har Billund mistet op mod en halv mio. charterrejsende i forhold til storhedstiden sidst i 90''erne.



- Vi har en række rejsebureauer,

der udbyder rejser ud af både Billund og København, og når de konsoliderer sig, går der hårdest ud

over os. Man kan sige, at vi er mere konjunkturfølsomme.



- Til gengæld tror jeg, vi får relativt større

andel af den forventede fremgang i år. Vi har fyldte fly for tiden, og tilmeldingen af fly til afgange i den kommende tid tegner

godt, siger lufthavnschef Jørgen Krab Jørgensen.

Nye udenrigsruter

Tyrkiet Eksperten har i denne vinter indledt

direkte flyvninger fra Billund til Thailand, Phuket og Bangkok, og Jørgen Krab Jørgensen venter også vækst

på charterdestinationer på Balkan i sommeren 2004. Grænsen mellem, hvornår en flyvning er at betragte som

charter eller rutetrafik, er hårfin.



I denne tid er der eksempelvis tre ugentlige afgange til Malaga, to charterafgange

med Krone Rejser/Icelandair og en ruteafgang med Sterling.



Udenrigsruterne fylder stadig mere i Billund Lufthavn med en fremgang

på 10,7 pct. til 727.000 passagerer.



Det skyldes både fremgang på eksisterende ruter og nye eller genopståede Maersk-ruter

til Milano, Oslo og Kristiansand. 12. januar føjer Sun-Air sig til med en ny rute til Düsseldorf i Ruhr-området.

Dermed en Billund direkte forbundet med 21 europæiske byer.



Den dårlige charterudvikling i 2003 er hovedårsag

til, at afgangen af medarbejdere i lufthavnen har været højere end normalt hen over sommeren. Den faste stab svarer nu

til ca. 580 fuldtidsstillinger, hvilket er 20-25 færre end på samme tid i fjor.

Nyt minus i regnskab

Økonomisk

lander 2003 ligesom i fjor i minus, hvilket også skyldes ekstraordinære afskrivninger efter flytningen til den nye passagerterminal for

godt halvandet år siden.



I 2002 afskrev selskabet over 100 mio. kroner mere end normalt på de tidligere bygninger,

hvilket resulterede i et underskud på 107,8 mio. kr. af en omsætning på 298 mio. kroner. Jørgen Krab Jørgensen

hæfter sig dog ved, at lufthavnen har en fornuftig pengestrøm og kan svare enhver sit. Egenkapitalen var for et år

siden på 423 mio. kroner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen