Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Ny frist til opsagte forhandlere af biler

De danske bilforhandlere kan se frem til et lille pusterum i slipstrømmen på de strukturforandringer, der i disse måneder

præger branchen.



En del forhandlere vil efter alt at dømme få mere tid til at vænne sig til de ændrede

konkurrencevilkår, idet deres opsigelsesvarsel fra importørsiden forlænges. Det sker efter, at EU-Kommissionen

slår fast, at bilforhandlere kun kan opsiges med et års varsel, hvis importøren af det pågældende mærke

har en detaljeret plan for, hvordan salget i fremtiden skal organiseres.



Hvis en sådan plan ikke findes, er opsigelsesvarslet

to år. Hvis importørerne ikke overholder to års- fristen risikerer de store bøder. Det slår Konkurrencestyrelsen

fast i et svar til Danmarks Automobilforhandler Forening (DAF).

De fleste er opsagt

I øjeblikket er hovedparten af

Danmarks omkring 700 bilforhandlere opsagt, og der hersker totalt kaos i branchen i forbindelse med en ny EU-forordning. I løbet

af de kommende måneder bliver det afgjort hvilke forhandlere, der kan fortsætte, og hvilke, der må finde nye forretningsområder.



En

del af forhandlerne er blevet opsagt med kun et års opsigelse, og det er nogle af disse opsigelser, som Konkurrencestyrelsen

nu går ind og underkender.



Blandt de forhandlere, der kun har fået 12 måneders opsigelse er Toyotas og Fiats

forhandlere. Hos DAF har man kendskab til over 100 forhandlere, hvis opsigelser er ledsaget af en så mangelfuld dokumentation,

at de pågældende importører risikerer store bøder.



Hos DAF er vurderingen, at importørerne vil

følge afgørelsen af frygt for store bøder.



- Det mindst onde er en nok en langvarig retssag med DAF. Men

hvis importørerne blæser på, at en et-årig opsigelse skal følges af en detaljeret plan for omorganiseringen

af forhandlerleddet, ja så kan EU-Kommisionen idømme store bøder, hvis størrelse er afhængig af bl.a. omsætning

og egenkapital, siger Preben Kjær DAF.

En detaljeret plan

I EU Kommissionens svar til den danske Konkurrencestyrelse

står der ikke præcis, hvor detaljeret den plan, som importøren skal forelægge for forhandleren, skal være,

når importøren ønsker at opsige med et års varsel.



Men omvendt er kommissionen dog af den opfattelse,

at planen skal være så detaljeret, at hvis det ender med en retssag mellem en forhandler og dennes importør, ja

så skal dommeren af planen kunne se, om der rent faktisk er tale om en omorganisering af forhandlernettet.



Efter DAF''s

opfattelse er mange af de nuværende et-årige opsigelser derfor ikke det papir værd, de er trykt på, og de

pågældende importører skal derfor fremsende nye et-årige opsigelser sammen med detaljerede planer for organiseringen

af salget.



Striden mellem forhandlerne og importørerne hænger sammen med, at EU-Kommissionen har gennemført

nye regler for bilbranchen i hele Europa.



Den nye såkaldte EU-forordning medfører, at alle forhandlere senest pr.

1. oktober 2003 skal have nye kontrakter med deres bilfabrikker og importører. Men i modsætning til tidligere er der

nu tale om op til tre typer af kontrakter. En for salg af nye biler, en for salg af reservedele og en for autoriseret værkstedsarbejde.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen