Berlingske Business

Ny direktør ad køkkenvejen

Nordens største køkkenproducent, HTH Køkkener A/S med hovedsæde i Ølgod i Vestjylland hente sin nye topchef fra egne rækker, efter at adm. direktør Preben Bager for nylig blev udnævnt til en tilsvarende post i en anden af den svenske Nobia-koncerns virksomheder, britiske Magnet.

Henning Storm, 49 år, bliver 1. januar adm. direktør for den virksomhed, han tiltrådte som trainee i for 23 år siden. Samtidig tiltræder hans direktionskollega de seneste 12 år, Preben Bager, som bestyrelsesformand.

- Jeg kender det hold, jeg skal spille sammen med, fra mange års virke i HTH, og årsagen til, at jeg sagde ja, er, at det er et fantastisk hold. Når vi har kunnet skabe de gode resultater i de senere år, skyldes det, at beslutninger er presset ned i organisationen, så medarbejdere har kunnet udvikle sig i selvstyrende grupper, siger Henning Storm til ErhvervsBladet.

Eksporten skal øges

HTH passerede i 2003 milliarden i omsætning og skabte et overskud før skat på 157 mio. kroner ud af en omsætning på 1,041 mia. kroner. Ifølge Henning Storm ligger omsætningen i år i nærheden af 1,2 mia. kroner, og HTH er fortsat en rigtig god forretning. Målet er at vokse 10 pct. årligt i de kommende år.

#br- Vi vil gerne udvikle os to-tre procent over den generelle markedsudvikling inden for branchen og brede os lidt mere geografisk. Det skal ske ved, at vi lægger lidt mindre vægt på Danmark, hvor vi har en markedsandel på ca. 25 pct., og satser mere på eksporten, siger Henning Storm.

Han nævner de øvrige skandinaviske lande, hvor markedsandelen er på bare tre-fem pct., Polen, Kina og Portugal som oplagte markeder for ekspansion. Desuden er den første testbutik i Schweiz blevet fulgt af yderligere et salgssted. Eksportandelen er nu på ca. 35 pct., og Henning Storm ser gerne, at hjemmemarkedet og eksporten i fremtiden kommer til at fylde lige meget.

Evolutionens mand

Den nye adm. direktør kender hver en skuffe i HTH Køkkener, idet han har haft en række chefstillinger, der har ført ham vidt omkring i organisationen. Han har været markedschef for både Sverige og Danmark, salgsdirektør i perioden 1989-2000, vice president Corporate marketing i moderselskabet Nobia 2000-2003 og atter salgsdirektør i HTH Køkkener derefter.

Med valget af Henning Storm har Nobia, der målt på salget er Nordens største køkkenkoncern med 11 mia. svenske kroner i omsætning og 6200 ansatte, valgt kontinuiteten frem for at revolutionere direktionen i Ølgod. Den nye HTH-chef betegner sig selv som evolutionens mand.

Den 38 år gamle virksomhed har 924 ansatte fordelt på fabrikker i Ølgod, Farsø og Bjerringbro.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen