Berlingske Business

Novos Nordisk opnår 25 pct. større overskud

Overskuddet før skat steg fra 4840 mio. kr. til 6030 mio. kr. eller med 25 pct. Markedets forventning var et overskud før

skat på 5968 mio. kr. ifølge estimater indsamlet af SME.


Resultatet af den primære drift steg 17 pct. til

5614 mio. kr., og koncernen overgår dermed sine finansielle målsætninger om en vækst på 15 pct. i resultat

af primær drift.

Større udbytte

Bestyrelsen foreslår et udbytte på 3,35 kr. pr. aktie af to kr., og det er

en stigning på 26 pct. i forhold til udbyttet sidste år.


For 2002 venter Novo Nordisk en vækst i indtjeningen

fra den primære drift på 15 pct. på linie med koncernens langsigtede finansielle mål. I forventningerne til

2002-resultatet er indeholdt en indtægt på 240 mio. kr. fra børsintroduktionen af ZymoGenetics i begyndelsen af

året.


Omsætningen steg fra små 21 mia. kr. i 2000 til 23,8 mia. kr. Det var præcis, som analytikerne

i gennemsnit havde ventet. Omsætningsstigningen er på 14 pct. regnet i dansk mønt.


Opgjort i lokale valutaer

steg omsætningen 17 pct. Salgsstigningen begrundes med en stigning i volumen og et bedre produktmiks især inden for diabetesbehandling

og blødningsbehandling.

Dyrere forskning

Produktionsomkostningerne steg 19 pct. til 5979 mio. kr., og omkostninger til

salg og distribution steg 15 pct. til 7215 mio. kr. Udgifter til forskning og udvikling er steget 17 pct. til 3970 mio. kr. Administrationsomkostningerne

var nogenlunde uændrede på 1865 mio. kr.


Koncernen havde nettofinansindtægter på 416 mio. kr. mod indtægter

på 24 mio. kr. i 2001. Stigningen er især foranlediget af, at et valutatab på 195 mio. kr. i 2000 er ændret

til en gevinst på 202 mio. kr. i 2001.


Overskudsgraden er beregnet til 23,6 pct. Novo har ændret regnskabsprincip i

overenstemmelse med årsregnskabsloven af 7. juni 2001 - den nye årsregnskabslov. Det har ikke medført ændringer

i resultatet før og efter skat, men koncernens aktiver er blevet forøget med 188 mio. kr. pr. 31. december 2001, og

egenkapitalen er blevet øget med 1349 mio. kr. til 20,1 mia. kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen