Berlingske Business

Novo får gevinst fra ZymoGenetics

Novo Nordisk får en indtægt på ca. 240 mio. kr. i forbindelse med børsintroduktionen af det amerikanske biotekselskab ZymoGenetics

på Nasdaq-børsen i USA torsdag. Novo vil indtægtsføre beløbet under posten "andre driftsindtægter"

i regnskabet for 2002.


Efter introduktionen er Novo Nordisk fortsat ZymoGenetics største aktionær med 39 pct. af

aktiekapitalen.


Torsdagens børsnotering af ZymoGenetics, som Novo Nordisk hidtil på fuldt udvandet basis har ejet

47 pct. af, blev ellers ikke helt den succes, der var lagt op til.


Således var efterspørgslen efter aktierne så

lille, at emissionskursen blev fastsat til 12 dollar per aktie, hvilket var i bunden af introduktionsintervallet på 12-14 dollar

per aktie. Og det skete, efter at introduktionsintervallet allerede tidligere på dagen var blevet reduceret fra 16-18 dollar

per aktie. Introduktionskursen svarer imidlertid til en overkurs på 165 pct. i forhold til den bogførte værdi hos

Novo. Alle de udbudte aktier - 10 mio. - blev dog solgt, og selskabet rejste dermed 120 mio. dollar. Første noteringsdag er

i dag, fredag. Børsintroduktionen indeholder også en green shoe på 1,5 mio. aktier til dækning af eventuel overtildeling.

Hvis denne option udnyttes af konsortiebankerne, vil Novo kunne indtægtsføre yderligere ca. 30 mio. kr. Allerede ved

registreringen oplyste Novo Nordisk, at der ikke forelå nogen garanti for, at udbuddet blev gennemført, eller at det

anførte kursinterval ville holde.


I september sidste år tog ZymoGenetics, der blev spundet ud af Novo Nordisk i

2000, det første skridt til en børsnotering i USA, da selskabet indsendte en registreringsanmeldelse til SEC.


Tidligere

i 2001 indlicenserede Novo Nordisk tre proteiner fra ZymoGenetics på et tidligt forskningsstadium. Det drejer sig bl.a. om Interleukin

20 (IL-20 - inflammation) og 21 (IL-21 -cancer), som nu indgår i Novos portefølje af tidlige forskningsprojekter. Indlicenseringen

er sket på basis af en aftale, der blev indgået mellem de to selskaber i forbindelse med udskillelsen af ZymoGenetics

i et selvstændigt selskab i 2000.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen