Berlingske Business

Novadan styrker sig med nye produkter

Med en kraftig forbedret bundlinie ser de lyst på fremtiden i Novadan A/S i Kolding efter et par vanskelige år. Optimismen

skyldes imidlertid ikke kun, at selskabet igen er begyndt at tjene penge, men også, at man har sikret sig rettighederne til

at producere og markedsføre i hele Europa en række produkter til gulvpleje, som ventes at give en forøget vækst.



-

Det drejer sig om produkter til linoleumsgulve, som der jo findes mange steder bl.a. supermarkeder, skoler, sygehuse, siger Claus

Ahm, marketingchef i Novadan.



-Amerikanerne er meget længere fremme på dette område, og derfor er vi glade

for ikke blot at kunne markedsføre produkterne i Danmark, men også at producere dem og markedsføre dem i hele

Europa. De nye gulvprodukter markedsføres under navnet Daytona, som skal antyde, at de nye produkter er hurtige at bruge.



-

Gulvene ser pænere ud, når de er behandlet med de nye gulvpolish-produkter, som samtidig gør rengøringen

af gulvene meget hurtigere end hidtil, siger Claus Ahm. Novadan er i fuld gang med at etablere et helt nyt forhandlernet til de nye

produkter og har allerede fundet forhandlere i Sverige og Tyskland, mens en russisk agent er lige på trapperne.

Svanemærket

I

forvejen producerer og forhandler Kolding-virksomheden 800 forskellige rengøringsprodukter til professionelt og industrielt

brug, og virksomheden er førende inden for midler til fødevareindustri og bil- og transport-branchen. Blandt produkterne

er mere end 50 udstyret med det nordiske miljømærke, Svanemærket, som aftages I det hele taget er Novadan meget

opmærksom på miljøet, når man rådgiver sine kunder.



- At optimere rengøringen betyder for

os at gøre det så sparsomt som muligt, som virksomt som muligt og så skånsomt som muligt, siger Novadans adm.

direktør John Hansen.

Øget eksportindsats

Han er godt tilfreds med det kraftigt forbedrede resultat, der kommer

i et år med faldende omsætning og en nedskæring i antal medarbejdere. Samtidig har det kostet Novadan 2,5 mio. kr.

at lukke et datterselskab i Island, ligesom selskabet har skruet kraftigt op for investeringerne. 15 pct. af produktionen eksporteres

primært til de nære markeder, hvor Novadan har datterselskaber i Norge og Polen samt repræsentationer i bl.a. Sverige,

Tyskland og Tjekkiet. Eksportandelen skal øges, og det skal udover de nye gulvprodukter ske igennem en øget eksport

til nabolandende og de østeuropæiske lande. Her vil man udnytte erfaringerne fra Polen, hvor man siden 2001 har fordoblet

sin omsætning bl.a. ved at udvælge nøglekunder, og selskabet kan i dag tælle fem af de største polske mejerier

på kundelisten.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen