Berlingske Business

Norske kroner er gået i selvsving

Usikkerheden spreder sig atter i et rodet verdensbillede. Det har ramt de finansielle markeder, som har vendt sig mod norske kroner.


Advarslerne

om nye terroristangreb i USA optrappes. Aktiemarkederne er stadig på udkig efter det "missing link" i form af forbedret

indtjening. Obligationerne er presset af udsigterne til generelt højere renter. Derfor har finansmarkederne på ny vendt

sig mod den almægtige norske krone (NOK), anfører Jyske Banks valuta-analytiker Lone Olesen i en kommentar til udsigterne

for den norske valuta. NOK flyver p.t. mod nye rekordhøjder overfor euroen, og flirter nu alvorligt med det første støtteområde

på 745. NOK tiltrækker stadig investorerne på grund af Norges kreditorstatus og deraf følgende "sikker

havn" status, og specielt på grund af det generelt højere renteniveau sammenlignet med de andre sikker havn valutaer som

CHF, JPY, og GBP.


Onsdag ændrede den norske centralbank faktisk deres seneste neutrale holdning til pengepolitikken, så

de fremover hælder mere mod rentestigninger.


Dette gjorde NOK endnu mere attraktiv for investorerne.



Jyske Bank

Hvad

angår Jyske Banks egen netto købte position på 50 pct. i EUR/NOK, så fastholder banken sin oprindelige ide

med at likvidere positionen og genetablere sin 100 pct. solgte position ved en daglig lukning under 745.


Skulle dette støtteområde

give efter, vil Jyske Banks næste målområde være 727.


I slipstrømmen på den styrkede NOK

har den svenske krone genvundet det meste af sin senest tabte styrke.


Efter bruddet af 915 forudser Jyske Bank, at EUR/ SEK

har kursen sat mod den seneste bund lige i underkanten af 900.


- Da vi ikke kunne tage os sammen til at øge vores solgte

position i EUR/SEK, mens tid var, er vi kørt ud på et lille sidespor. Vi afventer derfor, at EUR/SEK bliver kraftigt

oversolgt, inden vi eventuelt overvejer et forsøg på at fange bunden, skriver Lone Olesen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen