Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Nordjyske SMV'er skal have skub til e-handel

Mange små og mellemstore virksomheder skubber vigtige beslutninger om IT, internet og e-handel foran sig. Deres største

problem er, at de ikke kan finde tiden og kræfterne til at formulere deres egen strategi på området.


Det mener

i hvert fald udviklingschef Jørn Kristiansen, Aabybro kommune, men nu skal nordjyske SMV''''er have et stort e-handelsskub.


To

forskellige IT-projekter smeltes sammen til ét, og det betyder, at virksomheder i hele Nordjylland nu kan få mulighed

for assistance på IT-området med særlig vægt på udnyttelsen af internettet og e-handel.


Økonomien

i projektet er endnu ikke endeligt skruet sammen, men det ligger fast, at der bliver kraftig offentlig medfinansiering i form af dels EU-bevillinger

i visse tilskudsberettigede kommuner og anden offentlig støtte fra bl.a. Det Digitale Nordjylland, et statsfinansieret udviklingsprogram,

i andre kommuner. Målet er, at deltagerbetalingen bliver begrænset til mindre end 10.000 kr.



Egne computere

Adgangskriterierne

bliver relativt blide. Virksomhederne skal råde over egne computere og også have en vis indsigt i de mest almindelige kontorprogrammer.

Projektet bliver en kombination af undervisning hjemme i virksomheden og ved større fællesseancer. Indeholdt i det færdige

tilbud til virksomhederne bliver også en konkret e-handelsløsning.


Jørn Kristiansen venter, at der vil blive

økonomi til mellem 60 og 100 deltagende virksomheder indenfor alle brancher. Virksomhederne vil bl.a. blive undervist i, hvordan

de kan forbedre deres markedsføring via internettet og, hvordan de i øvrigt kan drage fordel af e-handel. Der er ikke

meget at betænke sig på, mener udviklingschefen.


- Det endelige mål med projektet er, at den enkelte virksomhed

får formuleret sin egen strategi for, hvordan den implementerer et e-handelssystem, siger Jørn Kristiansen.


- Man

skal ikke bare have en strategi for strategien skyld, men fordi det bliver en nødvendighed.



Kunderne stiller krav

-

Mange af de virkosmheder, vi forventer vil deltage, er underleverandører, hvis kunder i stigende grad stiller krav om kommunikation

via nettet og også vil kunne handle elektronisk med sine kunder. Derfor er det her, hvis man stiller det på spidsen, et

spørgsmål om overlevelse for den enkelte mindre virksomhed, fastslår han.


Projektet skal efter planen strække

sig over det næste halvandet år.


Der bliver ca. 60 timers undervisningstid, 20 timers konsulentbistand og 36 timers

fællesarrangementer med seminarer, workshops og lignende.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen