Berlingske Business

Nordjyde tackler krisen med at ansætte

Nordjysk kloakfirma nægter at skære ned på medarbejderstaben – tværtimod oprustes der med nye forretningsområder og medarbejdere.

Grundlæggeren af kloak- og industriservicefirmaet NKI A/S i Aalborg, Carlo Andersen, er den første til at erkende, at andet halvår af 2008 var noget møg og, at 2009 er et år, man bare skal igennem, men så er det også så som så med erkendelserne i det nordjyske.

NKI nægter at skære ned på medarbejderstaben.

- Vore medarbejdere var loyale, da vi havde susende travlt, og nu, hvor vi ikke har så travlt, skal vi altså ikke til at skille os af med dem. Krisen varer jo ikke evigt, og jeg ser lys for enden af tunnelen næste år, siger Carlo Andersen.

Det med tunneler ved han i bogstaveligste forstand noget om. NKI har netop underskrevet en kontrakt med Vejdirektoratet om rengøring af landets vejtunneler. Det er ét af nordjydernes nye forretningsområder, som Carlo Andersen har store forventninger til. Kontrakten har krævet investeringer i et nyt avanceret anlæg, en slags omvendt, kørende vaskehal. De danske tunneler renses otte gange om året. NKI forhandler også om en tilsvarende kontrakt i Stockholm.

Apropos rensning er det også NKI, der er ansvarlig for rensningen af landingsbanerne i Københavns Lufthavn, og lige nu er specialudstyret til dette formål på vej til lufthavnen i Glasgow i Skotland, hvor nordjyderne for første gang skal prøve at rense en udenlandsk lufthavn. Også her ser NKI perspektiver.

På Aalborg Portlands havn i Aalborg finder man endnu et nyt forretningsområde. Det er såkaldt harbour-service. NKI overtog sidste år al intern transport af råmaterialer og affald på Aalborg Portland, og nu er samarbejdet udvidet til også at omfatte losning og lastning af de mange skibe, der anløber cementgigantens havn. Igen har den nordjyske iværksætter forventninger om, at man kan hente ordrer i andre havne og for andre virksomheder som blandt andre kraftvarmeværkerne.

De nye forretningsområder har krævet en stor satsning på uddannelsesområdet, og det er faktisk en af de nyttige ting ved en krise, mener Carlo Andersen.

- Når du bare vokser og vokser er der så meget, man ikke rigtigt har tid til at få gjort noget ved. Den tid har vi nu, og vi ved jo, det blot er et spørgsmål om tid, før krisen er ovre og omsætningen igen vil stige mærkbart. Vi kender jo det normale flow, forklarer han.

NKI, der for snart 20 år siden, startede med en enkelt slamsuger er i dag en vidtforgrenet virksomhed med adskillige specialer og afdelinger adskillige steder i Jylland. Et af de hastigt voksende områder er tv-inspektion af stikledninger fra hovedkloakledninger, som er ekstra aktuelle i år i landets kommuner, fordi de kommunale kloakforsyninger ved årsskiftet bliver til selvstændige, kommunale aktieselskaber. Derfor skal kommunerne og de kommende selskaber have et grundigt indblik i kloaknettenes tilstand.

Forretningsområderne omfatter generelt rensning af den tunge slags som kloaksystemer for såvel kommuner som virksomheder. NKI har også sit eget sandrensningsanlæg. Det rensede sand sælges til Aalborg Portland, hvor det indgår i cementproduktionen.

Især inden for industrispuling oplevede NKI sidste år en kraftig nedbremsning. Dét sammenholdt med ekstraordinære tab på debitorer primært på entreprenør-siden gjorde, at 2008 ikke blev nogen prangende forestilling. For at styrke soliditeten har ejerne selv skudt fire mio. kr. ind som ansvarlig lånekapital i maj i år. Der er i dag 150 medarbejdere i NKI.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen