Berlingske Business

Nørhaven i nyt grafisk opkøb

Landets største bogtrykkeri, det børsnoterede Nørhaven A/S i Viborg, har fået smag for opkøb.


I

efteråret 2000 købte koncernen to norske virksomheder, og i går meddelte Nørhaven så, at den har købt

den svenske virksomhed Ait Falun AB, som hidtil har været et selskab under den norske AiT koncern i Trondhjem.


Med overtagelsen

sætter Nørhaven yderligere fut i en kraftig omsætningsfremgang. I det seneste regnskab for 2000 passerede koncernen 300

mio. kr., og i det kommende årsregnskab for 2001, der præsenteres om 14 dage, vil omsætningen passere 400 mio. kr.,

fordi de norske overtagelser nu tæller 100 pct. med i regnskabet.


Det svenske firma, som skifter navn til ScandBook AB,

omsætter årligt for 120-130 mio. danske kr.



Stigende overskud

Krisen i den grafiske branche har ikke bidt på

giganten i Viborg, som også har stigende overskud på bundlinien.


Adm. direktør Per Nørhaven mener slet

ikke, at man kan sammenligne Viborg-virksomheden med flertallet i den danske branche.


- Vi er ikke en grafisk virksomhed i traditionel

forstand. Vi er en industrikoncern, der henter 70 pct. af omsætningen på eksportmarkederne, og her taler vi om et helt

anderledes volumen end mindre, danske bogtrykkerier opererer med, siger han.



Styrkelse

På spørgsmålet,

om endnu flere overtagelser indgår i fremtidsstrategien, svarer han:


- Vi har da i hvert fald ikke tænkt os at læne

os tilbage og sidde med hænderne i skødet!


Per Nørhaven, vurderer, at det nye svenske opkøb vil styrke

det midtjyske bogtrykkeri i Nordeuropa.


Købet er regnskabsmæssigt indregnet fra den 1. januar, og det ventes, ifølge

en fondsbørsmeddelelse, at få en positiv effekt på den fremtidige resultatudvikling.


Nørhaven A/S er

en vaskeægte smallcap aktie, som ikke handles ret meget på Fondsbørsen. Kursspændet mellem købere

og sælgere af denne slags aktier er traditionelt stort, og Nørhaven er ikke nogen undtagelse.


Man kunne i går

købe aktien til kurs 310. De potentielle købere ville give 290.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen