Berlingske Business
12:08Cognac-glade kinesere løfter fransk Pastis-producent

Netværkerne

Mange taler i disse år om netværk, men det er faktisk ikke så mange år siden, at frygten for at øse

af sin viden var udtalt. Frygten for, om konkurrenten skulle snuppe de nye ideer vandt over behovet for at udveksle erfaringer og

hente ny viden hos andre i stedet for at opfinde den dybe tallerken hver gang.


I dag har de fleste fundet ud af, at man sagtens

kan netværke om mange af de discipliner, som skal mestres i forbindelse med drift og ledelse af en virksomhed. Oven i købet

harmonerer det at deltage i netværk med nogle af de mest sympatiske menneskelige egenskaber, nemlig mod, tillid og åbenhed. Modsat

frygt, mistænksomhed og en væren sig selv nok.


I dag kan ErhvervsBladets tillæg Ledelse fortælle, hvordan

for eksempel marketingkoordinator Pia Rauer fra fynske Danionics har overordentlig stor glæde af sit netværk. Som et tydeligt

tegn på engagementet peger hun på, at det ikke er en pligt at møde frem til netværksmøderne. Hun gør

det af lyst. Og hun kommer så vidt muligt hver gang.


Det sidste er vigtigt. For som administrerende direktør Kenny

R. M. Sørensen, Netværk Danmark, gør opmærksom på, så er det at netværke ligesom at cykle.

De fleste kan det i en eller anden udstrækning; men man vinder kun Tour de France, hvis man træner hårdt hver dag.


Det

er en god pointe. Et netværk fungerer kun, hvis det tages meget seriøst af deltagerne. Man skal ikke møde op i

sit netværk, bare fordi man synes, det ser bedst ud. Man skal komme, fordi man enten har brug for at få løst nogle

problemer, eller - og ikke mindst vigtigt - man skal komme, fordi man har løst et problem og kan bidrage med løsningen,

så andre i netværket ikke behøver at tackle problemet ved at starte med Adam og Eva.


På Handelshøjskolen

i København har man samlet alle sine MBA-uddannelser under en hat. Hvorfor? Fordi de fredags- og lørdags-studerende,

som kommer fra alle typer virksomheder, skal netværke. Der er også elementer af e-learning i uddannelserne, men det bærende

er, at man møder op og er sammen. Man netværker.


På Handelshøjskolen kalder man det "systematisk

erfaringsudveksling", og i virkeligheden kan man kalde det mange ting - afhængig af, hvilket miljø man til daglig

færdes i. I de danske virksomheder netværker man formentlig ikke så lidt uden egentlig at tænke over, hvad

det hedder. Det er fint nok. Bare man får delt sin viden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen