Berlingske Business
17:42

Nationale e-markedspladser presset

De fleste af det stadig beskedne antal virksomheder herhjemme, der benytter sig af e-markedspladser, opfatter prisen som det væsentligste

argument for at bruge markedspladserne. Men i et langsigtet perspektiv er der langt større potentiale i at bruge e-markedspladser

til eksportfremstød - vel at mærke hvis man bruger de globale af slagsen.



Det mener ekspert i e-markedspladser Morten

Rask fra Institut for erhvervsøkonomi på Ålborg Universitetscenter, som opfordrer danske virksomheder, der har

internationale ambitioner om at se sig omkring på diverse globale e-markedspladser.



- De hundredvis af internationale e-markedspladser,

der findes, er et udmærket og - ikke at forglemme - et ganske billigt alternativ til traditionelle eksportfremstød, som

kræver en helt anden økonomisk indsats, siger Morten Rask.



Især mindre virksomheder med såkaldt sporadisk

eksport, og som typisk ikke har ressourcer til at igangsætte de store forkromede eksporttiltag kunne få stor glæde

af at afdække nye markeder på denne måde, mener Morten Rask.



- Man slipper for store omkostninger ved at finde

den rigtige leverandør, markedet bliver mere overskueligt, synligheden øges, og man får langt mere information

om leverandørerne, fastslår Morten Rask.



Der findes fem danske e-markedspladser, hvoraf Gatetrade og IBX er de mest kendte

herhjemme.



Men det skorter ikke på alternativer, som har et bredere internationalt perspektiv. En søgning på

eMarketServices.com, som er en international portal for elektroniske markedspladser i hele verden, viser, at der findes 500 internationale

e-markedspladser, der dækker Danmark, heraf har 21 af dem hoved- eller salgskontor her i landet. I alt er der registreret 986 globale

elektroniske markedspladser på eMarketServices.com.



- Efterhånden som brugen af e-markedspladser bliver mere udbredt,

vil meget geografisk afgrænsede markedspladser få det svært. Der kommer til at ske en konsolidering således,

at vi vil se færre og større markedspladser.



Og i den sammenhæng har nationale e-markedspladser for lille

volumen til at kunne klare sig, forudser Morten Rask.



Administrerende direktør for den danske business-to-business e-markedsplads

Gatetrade, Steen Gede er enig med Morten Rasks forudsigelser. Og trods et i øjeblikket afgrænset fokus på danske virksomheder,

så arbejder Gatetrade på at udvide e-markedspladsen på internationale markeder.



- E-markedspladser er i sit

grundprincip grænseoverskridende, og det er Gatetrade også. Vi har taget udgangspunkt i Danmark. Det internationale i-slæt

er i øjeblikket ganske lille, men vi breder os efterhånden som de danske koncerners datterselskaber i andre lande begynder

at foretage handler igennem vores markedsplads, siger Steen Gede.



Det er ikke bare i den indledende fase, at de internationale e-markedspladser

er et nyttigt eksportværktøj.



Også i den næste fase tilbyder flere internationale e-markedspladser ydelser,

der kan hjælpe små og mellemstore virksomheder. Eksempelvis kan de forskellige markedspladser agere agent for virksomheden

i eksportlandet.



Morten Rask har netop sammen med Reimer Ivang og Erik A. Christensen udgivet bogen E-markedspladser - et springbræt

for dansk eksport, som giver læseren en række bud på, hvordan e-markedspladser kan bruges til at lette erhvervslivets

internationaliseringsproces. Bogen er udgivet af Forlaget Samfundslitteratur.



Der er flere oplysninger om bogen og om e-markedspladser

på www.eksportmarkedspladser.dk.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen