Berlingske Business

Nanoteknologi vil revolutionere industrien

Næste år lancerer Mercedes Benz som verdens første bilfabrik en hel vifte af sine luksusvogne med såkaldt

nanoteknologisk lak.



Med den højteknologiske lak bliver de nye Mercedeser med ét slag tre gange mere modstandstandsdygtige

end tidligere. Lakken bevarer sin glans og finish væsentligt længere, og små ridser og snavs vil nærmest synes

at glide af på den ultra-glatte overflade.



Hemmeligheden ligger som ved al nanoteknologi nede på det molekylære

plan. Mikroskopisk små keramiske nanopartikler, udviklet på et nanoteknologisk forskningslaboratorium, er tilsat superlakken,

der om få år formentlig også vil have vundet indpas på andre bilmærker.



Nanoteknologien bliver

ifølge talrige eksperter, fremtidsforskere og politikere betegnet som bærer af intet mindre end den næste industrielle revolution.





Der kan gå fem, ti eller 15 år, men når den kommer, vil den blive den bærende, nye kraft i den globale

økonomi, fordi potentialet er så bredt.



Fra IT til kemiske produkter, fra nye supermaterialer til bioteknologi, vil

nanoteknologien med sin evne til at manipulere med naturens mindste byggesten, molekylerne, bringe et sandt ocean af nye produkter

ind i vore hjem og vore arbejdspladser.



Statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) har set det. Da han fornylig foreslog etableringen

af en dansk forskningsfond, den såkaldte Nordsøfond på hele 16 mia. kr., nævnte han specifikt tre indsatsområder,

som Danmark skal satse sin fremtid på: IT, bioteknologi samt nanoteknologi.



Men er potentialet inden for nanoteknologi

virkelig så enormt, og har Danmark en chance for at gøre sig gældende i den hårde internationale konkurrence?



Lederen

af det tværvidenskabelige iNano-center ved Aarhus Universitet, professor Flemming Besenbacher, er ikke i tvivl.



- Det

er 120 pct. sikkert, at den nanoteknologiske revolution vil komme. Der kan gå fem, syv, otte eller ti år, men den kommer.

Og når det sker, vil den ændre samfundet på helt radikal vis. Det blivet et regulært kvantespring. Derfor

gælder det for Danmark om at hoppe på vognen nu. Venter vi i bare fem år, så er det for sent, siger han.



Professoren

er imidlertid fortrøstningsfuld. Hans center arbejder allerede i dag snævert sammen med danske virksomheder som Haldor

Topsøe, Danfoss, NKT, Grundfos, Lundbeck og Nanonord.



De har øjnene åbne for nanoteknologiens enorme potentiale,

og f.eks. Topsøe har allerede i dag avancerede kemiske produkter på markedet, som i et vist omfang er et resultat af

manipulering med stoffer helt nede på det molekylære plan.

Forskning og faktura

- Problemet i Danmark er, hvordan

vi går fra nanoscience til nanoteknologi. Eller med videnskabsminister Helge Sanders ord: hvordan vi går fra forskning

til faktura. Vi er godt med på det forskningsmæssige plan, vi har flere internationale kapaciteter på nano-området,

og vi er i fuld gang med at uddanne verdens første tværvidenskabelige nano-kandidater. I de kommende år bliver

opgaven i et tæt samspil mellem forskningsverdenen og erhvervslivet at udvikle egentlige nanoteknologiske produkter. Det bliver

den store udfordring, siger Flemming Besenbacher.







Berlingske Tidende

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen