Berlingske Business

Musikhuset i Århus udvides for 235 mio. kr.

Musikhuset

i Århus skal udvides med en tilbygning på 13.000 kvm plus 4.300 kvm kælder. Udvidelsen fordobler Musikhusets nuværende

areal. Den samlede pris løber op i 235 mio. kr.



Udvidelsen sker for at bringe Aarhus Symfoniorkester, Det jyske Musikkonservatorium

og Børneteatret Filuren under samme tag som Musikhuset.



Udvidelsen koster ikke Århus Kommune noget, da byggeriet

finansieres af sparede lejeudgifter. Det er en forudsætning for dets gennemførelse, at Folketingets Finansudvalg siger

god for et 20-årigt uopsigeligt lejemål for Musikkonservatoriet.



Udvidelsen sker på parkeringspladsen og græsarealet

bag Musikhuset.



Her skal der bl.a. bygges en ny koncertsal til Aarhus Symfoniorkester med plads til 1.000 gæster.



Symfoniorkestret

ønsker at forøge antallet af musikere i løbet af nogle år, så det kan nå de internationale

standarder, og det er der ikke plads til i den nuværende prøvesal i Frichsparken.



I øjeblikket har symfoniorkestret

flere adresser, og der går megen tid med transport, håndteringsproblemer og vanskelig kommunikation. Også Det jyske

Musikkonservatorium er i dag placeret på flere adresser. Af samme grund er ønsket om en samling langtfra ny. Årligt

har konservatoriet cirka 160 arrangementer. De fleste af dem vil efter sammenflytningen finde sted i Musikhuset, der ønsker

at tilbyde flere gratis koncerter.







Snarligt udbud



Direktør Hans N. Hansen, Musikhuset Aarhus, oplyser, at det

store byggeprojekt kommer i EU-udbud som totalentreprise i slutningen af året.



Fem-otte entreprenørselskaber får

lov at give et bud på, hvordan de har tænkt sig at løse opgaven. Derefter vælger en bedømmelseskomité

med otte-ti medlemmer det bedste projekt efter de opsatte kriterier.



Det er planen, at det første spadestik tages i juni

næste år, og at udvidelsen står færdig i januar 2007. Færdiggørelsen kan også strækkes

til juni 2007, siger Hans N. Hansen. Lokalplanen er plads.



Når totalentreprenøren er fundet, skal der findes en

partneringsmodel for at opnå optimalt samarbejde mellem rådgivere, entreprenør og bygherre. Da Musikhuset i 2003

udvidede for 24 mio. kr., foregik det som et partneringprojekt, hvor partere i byggeriet opstillede succeskriterier og traf beslutninger

i fællesskab.



Samtidig blev de økonomiske forhold lagt frem og indgik i projektets løbende prioritering.



Det

fungerede godt og gav bl.a. Musikhuset indflydelse på de materialer og underleverandører, der blev brugt ved byggeriet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen