Berlingske Business

Murermestrene er hårdt ramt af krisen

Det kræver godt købmandskab og stram styring, hvis man skal tjene penge som murermester på dagens marked. Men det kan godt lade sig gøre.

Det er hårdt at være murermester lige nu. Priserne er i bund, og der er alt for lidt at lave.

I mange byer - for eksempel i Århus - går 30 procent af murersvendene ledige, men det kan stadig lade sig gøre at tjene penge i branchen.

Det viser en brancheanalyse af den økonomiske udvikling blandt landets murermestre, som ErhvervsBladet.dk har lavet i samarbejde med Business Intelligence Agency.

Analysen omfatter regnskaber fra 327 murermester-virksomheder og er baseret på en gennemgang af de seneste tre regnskabsår i de deltagende virksomheder.

En tredjedel af landets murermesterforretninger kører med underskud, og godt 20 procent har en egenkapital, der er under lovens mindstekrav.

Hurtig tilpasning

- Der er en markant stigning i antallet af virksomheder, der giver underskud, men samtidig kan vi se, at mange murermestre er hurtige til at tilpasse omkostningerne, siger chefanalytiker, John Mikkelsen, Business Intelligence Agency.

Hans indtryk bekræftes af Jørgen Boje, der er sekretær for murersektionen i Dansk Byggeri.

- At drive en murermesterforretning med succes i dag kræver ekstremt godt købmandskab og en veludviklet evne til at beregne tilbud og styre byggeprojekter, siger Jørgen Boje

Det meste murerarbejde foregår på akkord ud fra detaljerede priskuranter, som er aftalt med fagforeningerne.

- Har man ikke styr på priskuranterne, når man giver tilbud, kan det gå gruelig galt, tilføjer Jørgen Boje.

Hovedentrepriser

Direktør Jens Hovgaard Nielsen, Løgten Murer-og Entreprenørforretning i Risskov ved Århus, som er nummer tre i branchen på indtjening, peger på, at loyale medarbejdere og stram omkostningskontrol er nøgleordene, når man skal tjene penge på byggeopgaver. Løgten Murer- og Entreprenørforretning tager typisk arbejde i hovedentrepriser og styrer således en række fagentreprenører.

Virksomheden har en fast stab på omkring 30 murere, som man jævnt hen kan holde i beskæftigelse.

- I øjeblikket skal priserne ned for at få ordrer, men der er stadig arbejder at få – især inden for det offentlige, tilføjer Jens Hovgaard Nielsen.

Netop de meget lave priser er anstødssten for direktør Thomas Damm fra Øens Murerfirma på Amager, der ligger på en 22. plads blandt de bedst indtjenende murermesterfirmaer i Danmark

- Lige nu er den største udfordring det til tider hysterisk lave prisniveau. Derfor er der opgaver, som vi helt holder os fra, og jeg tror først, at markederne falder til ro i et mere normalt prisleje i 2010. Men ellers er branchens største udfordring at finde gode erfarne byggeledere, siger Thomas Damm.

God tilgang til faget

Øens Murerfirma satser på aktiv synlig ledelse og nærvær - både i forhold til kunderne og medarbejderne.

- Det er svært at give eksempler på, men det handler om at være til stede og have lidt føling med, hvad der foregår og fået taget aktion på det med det samme, siger Torben Damm.

Mens det kniber med erfarne byggeledere i murerfaget, er faget til gengæld relativt populært hos de unge. Der har været en stor tilgang af lærlinge i de senere år.

- Vi har en god bestand af arbejdskraft i faget – unge, som arbejder meget selvstændigt, og som er nemme at samarbejde med. På det felt har branchen udviklet sig meget inden for de seneste 20 år, siger Jørgen Boje.

Tidligere var der mange murersjak, der drog rundt i landet for at tjene penge, hvor lønnen var bedst.

I dag er vandringen beskeden. Mange svende er i årevis i det samme firma, selv om opsigelsesvarslerne i branchen stadig er meget korte. Fagforeningerne vil have det sådan. De ønsker myten om murerfaget som »det frie erhverv« opretholdt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen