Berlingske Business

Mr. Triumph skarp på bundlinien trods lav dollarkurs

I 1982 blev Henning Iversen ansat på Jydsk Barberblade Fabrik A/S i Aalborg med ét væsentligt hovedformål.

Han skulle afvikle virksomheden så hensigtsmæssigt som muligt efter en lang årrække med røde tal på bundlinien.

Den opgave løste han ikke ret godt. Tværtimod skar han blot de tabsgivende aktiviteter, en handelsafdeling, fra, og så overtog han i øvrigt selv virksomheden i 1984.

Siden er det blevet til lutter overskud. Firmanavnet er i dag en anelse misvisende, for selv om barberbladene helt op til 1982 udgjorde halvdelen af omsætningen, så er det i dag vinduesskrabere til det professionelle vinduespudser-marked, den nordjyske virksomhed satser på.

USA

Det har Jydsk Barberblade Fabrik gjort i den grad, at de i dag er markedsledende på en række vigtige markeder, hvor USA er klart det vigtigste og nordjydernes i særklasse største marked. Her går Henning Iversen i dag under navnet Mr. Triumph ved den store årlige, internationale vinduespudser-kongres.

Tilnavnet har han fået, fordi Jydsk Barberblade Fabriks varemærke indenfor vinduesskrabere er Triumph. Klassikeren over dem alle, Triumph Mk 2, er fortsat virksomhedens største sællert, og det har den været gennem adskillige år, selv om der er udviklet en række nye varianter.

40 pct. af virksomhedens omsætning hentes i USA, men heri ligger også kimen til, at Jydsk Barberblade Fabrik ikke kan præstere et rekordresultat i sit seneste regnskab.

I mængder er omsætningen ganske vist steget med op imod 20 pct., men i kroner udebliver omsætningsfremgangen.

- Vores resultat står og falder med verdenskonjunkturerne og dollarkursen. I dårlige tider pudser man ikke så meget vinduer, som man gør i gode tider, og dollarudviklingen påvirker os negativt på grund af ubalance i, hvad vi køber i dollar og, hvad vi sælger i dollar, forklarer Henning Iversen, der trods alt er godt tilfreds med udviklingen i selskabet. Den kan nemlig stort set kun blive bedre i takt med en stigende dollarkurs og bedre konjunkturer.

Niche

Jydsk Barberblade Fabriks forretningsområde er om noget en niche. Det betyder, at nordjyderne generelt får lov at have sit marked i fred.

Vist har nogle af de helt store leverandører til vinduespudser-markedet forsøgt sig med også at udvikle og markedsføre vinduesskrabere, men uden at kunne ryste nordjydernes position.

- Vinduespudsere er håndværkere, og de er generelt meget konservative. Er de først blevet rigtigt tilfredse med et produkt, kan ti vilde heste ikke få dem til at skifte blot fordi, en anden leverandør måske tilfører produktet lidt design uden i øvrigt at byde på markante, funktionelle forbedringer, forklarer Henning Iversen.

Ud over USA er Tyskland, Frankrig og Italien virksomhedens vigtigste markeder. Den nordjyske markedsandel er nogenlunde ens fra land til land. Den amerikanske dominans skyldes først og fremmest markedets størrelse.

Det danske marked fylder meget lidt i den store sammenhæng. Hvis nordjyderne alene satsede på Danmark kunne man, ifølge Henning Iversen, nøjes med én medarbejder.

Han har i øvrigt indledt et glidende generationsskifte. To betroede medarbejdere, Margit Sigaard og Morten Rank Thomsen, er indtrådt i ejerkredsen med hensblik på en senere overtagelse af virksomheden.

Henning Iversen venter, at generationsskiftet vil være helt på plads i løbet af seks år.

I den nærmeste fremtid venter nordjyderne ikke, at dollarkursen vil rette sig op. Samtidig venter man, at råvarepriserne vil stige. Til gengæld er der tegn på, at afsætningsforholdene vil være præget af stabilitet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen