Berlingske Business

Montis bil-reform

Alligevel vil EU-kommissionens forslag skabe nye tilstande både for bil-købere, autoværksteder og bilforhandlere

i Danmark.


Mens bilkøberne i alle de øvrige EU-lande kan se frem til lavere priser, må vi herhjemme imødese

prisforhøjelser. Når konkurrencen øges på europæisk plan, udjævnes priserne fra fabrikkerne.

Og det betyder højere priser, fordi den høje danske registreringsafgift hidtil har tvunget fabrikspriserne i Danmark

i bund. I stedet har fabrikkerne hentet fortjenesten hjem i Danmark via høje priser på reservedele. Det er til gengæld

slut nu.


På forhandler-området vil Montis forslag forstærke den strukturudvikling, som vi har set igennem en

årrække.


Tidligere havde hver eneste provinsby en autoriseret forhandler med autoriseret værksted for hver

eneste bilmærke. Nu tyndes der voldsomt ud i forhandlernettet og importørerne overtager selv styringen i højere

grad.


Større bilforhandlere vil til gengæld tage flere mærker ind under samme tag, som vi for eksempel ser

det hos Nellemann i Randers, hvor op til seks mærker forhandles i et bilsuper-marked.


For mindre forhandlere, der har lagt

et helt livsværk i opbygning af en forretning, kan liberaliseringen til gengæld forekomme hårdhjertet. Det er meget

vanskeligt at sælge bilforretninger i dag. Værdien af en kundekreds og af bygninger er faldende.


Overordnet set sætter

Montis bilreform de høje danske registreringsafgifter under pres. Højere fabrikspriser fører automatisk til endnu

højere registreringafgifter. Danmarks Automobilforhandlerforening foreslår derfor et loft over den i forvejen høje

registreringsafgift. Det lyder som et fornuftigt forslag og er vel i virkeligheden også foreneligt medregeringens proklamationer

om et skattestop.


Derimod bliver det svært at se, hvordan vi på længere sigt kan finansiere lavere bilafgifter

i Danmark. Skal regeringens ambitioner om mere velfærd og lavere personskatter opfyldes, og skal vi også have sænket

afgifterne på øl, så vi undgår øget grænsehandel, vil formindskede registreringsafgifter næppe

få første prioritet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen