Berlingske Business
17:42

Montis bil-reform

Alligevel vil EU-kommissionens forslag skabe nye tilstande både for bil-købere, autoværksteder og bilforhandlere

i Danmark.


Mens bilkøberne i alle de øvrige EU-lande kan se frem til lavere priser, må vi herhjemme imødese

prisforhøjelser. Når konkurrencen øges på europæisk plan, udjævnes priserne fra fabrikkerne.

Og det betyder højere priser, fordi den høje danske registreringsafgift hidtil har tvunget fabrikspriserne i Danmark

i bund. I stedet har fabrikkerne hentet fortjenesten hjem i Danmark via høje priser på reservedele. Det er til gengæld

slut nu.


På forhandler-området vil Montis forslag forstærke den strukturudvikling, som vi har set igennem en

årrække.


Tidligere havde hver eneste provinsby en autoriseret forhandler med autoriseret værksted for hver

eneste bilmærke. Nu tyndes der voldsomt ud i forhandlernettet og importørerne overtager selv styringen i højere

grad.


Større bilforhandlere vil til gengæld tage flere mærker ind under samme tag, som vi for eksempel ser

det hos Nellemann i Randers, hvor op til seks mærker forhandles i et bilsuper-marked.


For mindre forhandlere, der har lagt

et helt livsværk i opbygning af en forretning, kan liberaliseringen til gengæld forekomme hårdhjertet. Det er meget

vanskeligt at sælge bilforretninger i dag. Værdien af en kundekreds og af bygninger er faldende.


Overordnet set sætter

Montis bilreform de høje danske registreringsafgifter under pres. Højere fabrikspriser fører automatisk til endnu

højere registreringafgifter. Danmarks Automobilforhandlerforening foreslår derfor et loft over den i forvejen høje

registreringsafgift. Det lyder som et fornuftigt forslag og er vel i virkeligheden også foreneligt medregeringens proklamationer

om et skattestop.


Derimod bliver det svært at se, hvordan vi på længere sigt kan finansiere lavere bilafgifter

i Danmark. Skal regeringens ambitioner om mere velfærd og lavere personskatter opfyldes, og skal vi også have sænket

afgifterne på øl, så vi undgår øget grænsehandel, vil formindskede registreringsafgifter næppe

få første prioritet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen