Berlingske Business
10:16Eurozonen: PMI-indeks faldt i oktober

Mols-Linien udfordrer Bornholmstrafikken

Vores primære område er Kattegat, men vi overvejer nye forretningsområder. Vi har en ledig færge i Max Mols,

som vi håber kan sælges eller udchartres - det giver mindst risiko - men ellers vil vi indsætte den andre steder.

Og her har vi talt med Køge Havn, der vil tage imod os med åbne arme i forbindelse med en rute til Rønne, siger

adm. direktør Preben Wolff, Mols-linien, til ErhvervsBladet.


Preben Wolff understreger, at Mols-Linien havde været

et anderledes koncept, hvis man havde vidst at brotaksterne var endt hvor de er i dag.

For samfundets skyld

- Men juridisk kan

vi nok ikke gøre noget fordi Staten kan sige, at det var i samfundets interesse. Omvendt har hele denne operation betydet en god

team-udvikling blandt medarbejderne.


Preben Wolff peger på, at Bornholmstrafikken jo skal i udbud i foråret 2003

- og han vil ikke udelukke, at Mols-Linjen vil være med i udbudsrunden. Man kan med Køge-Rønne ruten sejle direkte

fra Sydmotorvejen ved Køge til Rønne på halvanden time. Max Mols sejler lige så hurtigt som Bornholmstrafikkens

Villum Clausen - og er i samme størrelse.


- Og så sparer man to broafgifter plus fire timers kørsel tur/retur. Oplagt

også for jyder og fynboer. Men - i et samarbejde med Bornholmstrafikken vil de to hurtigfærger supplere hinanden godt,

siger Preben Wolff.

Positivt resultat

Rederiet fik i 2001 et ordinært driftsresultat på 2,5 mio. kr. mod et underskud

året før på 78,8 mio. kr. Selskabet havde dog selv ventet et driftsoverskud på 10 mio. kr., men det kostede

53 mio. kr. at have oplagt hurtigfærgen Max Mols - som blev overflødig da Scandlines og Mols-linien gik i samarbejde.Rederiet

forventer dog som nævnt at få solgt/udchartret færgen inden længe, så den ikke vil belaste årets

resultat. I 2000 har den med succes været udchartret til Canada - og i fjor var den indsat på Scanlines rute mellem Rønne

og Satznitz.


Underskuddet før skat blev dog på 50,5 mio. kr. mod et underskud på 46,8 mio. kr. året

før. Bundlinjen viste et nettounderskud på 35,2 mio. kr. mod et underskud året før på 32,1 mio. kr.


Underskuddet

fremkommer som nævnt som følge af omkostninger til den oplagte hurtigfærge på 23,0 mio. kr. i 2001, efter

at hensættelsen primo året på 24,4 mio. kr. var anvendt. Der er derfor hensat 30 mio. kr. til imødegåelse

af løbende omkostninger i 2002, frem til færgen sælges eller udchartres.

Konkurrencerådet

I år

venter selskabet et driftsoverskud på 20-30 mio. kr. under forudsætning af, at brotaksterne på Storebælt holdes

uændrede.


Senest har Konkurrencerådet hjulpet Mols-linien i forbindelse med en afvisning af klage fra Dansk Transport

og Logistik om at brotaksterne var konkurrenceforvridende -og politisk er der p.t. ikke flertal for at gøre det billigere at

passere Storebælt. Netop den faste forbindelse har tvunget Mols-linien til at tænke kreativt. Man har forstået at

omstille sig og være fleksible.


Det ventes, at der i de kommende år vil blive generet et positivt cash-flow fra driften

på 100-120 mio. kr. om året. Endvidere ventes det, at bankgælden, der ved udgangen af 2001 var på 72,8 mio.

kr., vil blive afviklet i løbet af 2003, og at der ved udgangen af 2004 vil være oparbejdet en solid likvid beholdning.

Da ventes et driftsoverskud på 40 til 50 mio. kr. Omsætningen i 2001 steg til 595,6 mio. kr. fra 554,3 mio. kr. året

før. Bestyrelsen indstiller til generalforsamlingen, at der i lighed med det foregående år ikke betales udbytte.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen