Berlingske Business

Møller & Co i dansk-norsk tekstilforlovelse

Det europæiske tekstilmarked er præget af stagnation og stigende konkurrence på priser. Nøden lærer

danske tekstilvirksomheder at spinde nye forretningsideer.


Møller & Co. A/S i Sønderborg stiler således

mod sammen med en norsk partner at etablere en international tekstilvirksomhed, der skal høste fordelene ved at have større

volumen, skarpere priser og mere effektiv levering.


Datterselskaberne PepperCorn A/S og Solid A/S med samlet omsætning

nær 300 mio. kroner kommer til at indgå i en fusion med Haugesund-virksomheden Conseptor ASA, der i størrelse passer

med Møller & Co.


- Vore produkter passer godt ind i Conseptors butiksnet, hvor vores dametøjskollektion, Peppercorn,

ligger i forvejen, og hvor herretøjet Solid kommer til at indgå. Det er vores strategi at sidde på hele værdikæden

fra design til forbruger, hvor Conseptor især er stærk i detailleddet, siger adm. direktør Holger Madsen, Møller

& Co.


PepperCorn og Solid har stor ekspertise i design, produktion og logistik, mens Conseptor har styrken på franchise,

detaildrift, markedsføring og kundebehov. Den nye virksomhed ventes at blive attraktiv for leverandører i både

Fjernøsten og Europa.


Teknisk vil den nye tekstilvirksomhed bliver placeret under Conseptor-koncernen, hvor den ventes

at vokse pænt i både grossist- og detail-leddet.



International vækst

Møller & Co. vil modtage

aktier svarende til 50 pct. af den norske koncerns forhøjede aktiekapital, der svarer til en fordobling.


Selskabet leverer

i detailleddet til 68 dametøjsbutikker og 15 herretøjsbutikker, der enten er ejet eller drives af franchisetagere.




I de kommende år vil der ske vækst i især Sverige, Finland og Polen. På grossistsiden handler partnerne i

forvejen med det meste af EU-området, der er det naturlige markedsområde.


Holger Madsen oplyser, at den nye tekstilvirksomhed

vil få knap 200 medarbejdere, heraf op mod 50 fra Møller & Co., og de vil både få øget sikkerhed

i jobbet og bedre udviklingsmuligheder i en slagkraftig koncern.



Svært at tjene penge

Møller & Co. har

i flere år haft svært ved at tjene penge og har arbejdet med både effektivitet, logistik og markedsføring

for at øge indtjeningen. I fjor omsatte den sønderjyske gigant for ca. 750 mio. kr. med et beskedent overskud på

to mio. kroner.


Møller & Co.-chefen afviser, at den indgåede principaftale med Conseptor er forløberen

for at splitte koncernen yderligere op. Men virksomheden indgår gerne i alliancer med andre spillere på tekstilmarkedet.




længere sigt agter de fusionerede selskaber at lade sig børsnotere for at hente yderligere kapital til den fremtidige

vækst.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen