Berlingske Business

Møbelfabrikker satser millioner på forskning

Otte danske fyrretræsmøbelproducenter går nu økonomisk ind i et længerevarende forskningsprojekt,

hvor de selv som branche kommer under lup.



Det sker i et samarbejde med bl.a. Udviklingscenter for Møbler og Træ

i Skive, UMT, og Center for Anvendt Ledelsesforskning i Herning, CAMS, hvor professor Laurids Hedaa kalder virksomhedernes økonomiske

deltagelse i projektet for enestående.



- Jeg har i hvert fald aldrig tidligere hørt om, at danske virksomheder i en

branche uden tradition for ansættelse af højtuddannet arbejdskraft har medfinansieret et forskningsprojekt af denne kaliber,

siger han. Der bliver tale om to tre-årige Ph.d. projekter.

Netværk

I løbet af efteråret ansættes

to Ph.d.studerende, som de kommende år skal undersøge, hvordan virksomhederne dels sælger deres produkter dels, hvordan

de køber ind. Fællesoverskriften er sourcing.



Samtidig knyttes de otte virksomheder sammen i et erfa-netværk,

som skal løbe parallelt med forskningsprojektet.



De otte virksomheder er Aage Østergaard Møbelindustri,

VTI Vinderup Træindustri, Bodilsen, Cimber Scan-Wood, Furnpartner, Licentia Danmark, NJA Møbler og Thuka Furniture. Yderligere

et par virksomheder har ytret interesse om at deltage, men de er endnu ikke fuldt afklarede.



Den overordnede hensigt med projektet

er at tilføre branchen forskningsbaseret viden for derigennem at styrke branchens internationale konkurrenceevne.



Det

ligger nemlig i kortene, at forskningen ikke bare skal være af akademisk karakter, men i nok så høj grad have et

praktisk tilsnit, som virksomhederne kan gøre brug af i den fremtidige udvikling.

Vigtig viden

Såvel lederen

af UMT, Ove Andersen, som Laurids Hedaa anser det for vigtigt, at branchen får et videnstilskud meget snart.



- Fyrretræsmøbelbranchen

er jo karakteriseret ved, at den lever på trods og ikke på grund af. Det har den gjort et stykke tid. Derfor handler det om

at gøre branchen mere vidensbaseret i tide, siger han.



Laurids Hedaa mener også, at branchen har klaret sig fortrinligt 0 under de givne forhold.



- Du vil altid kunne finde virksomhedsejere i branchen, som synes tiderne er meget hårde, men vurderer

man branchen udefra, har den da været en succes med stigende eksport, omsætning og næsten også, hvis man måler

den på beskæftigelsen. Vi må bare ikke sidde med hænderne i skødet, og jeg synes, virksomhederne viser,

at det har de heller ikke tænkt sig, tilføjer han.



Projektet er budgetteret til 3,3 mio. kr.

Værdiskabelse

Virksomhederne

betaler selv 7.-800.000 kr. af beløbet.



Resten hentes bl.a. hos Træfonden, Videnskabsministeriet, Træets Arbejdsgiverforening.





Også UMT og Copenhagen Business School går ind i projektet med kapital.



Det kommende forskningsprojekt får

i øvrigt flere grænsesnitflader til et andet forskningsprojekt under CAMS.



Her forsker Ph.d. studerende Lars Mikkelsen

nemlig i relationerne mellem køkkenbranchen og dens underleverandører med særlig fokus på den værdiskabelse,

der ligger udenfor selve prisen.



Disse problemstillinger ligger tæt på fyrretræsmøbelbranchens egen hverdag.



Ifølge

Ove Andersen er det hensigten, at landets øvrige fyrretræsmøbelproducenter på sigt også skal kunne

trække på de forskningsresultater, der kommer ud af projektet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen