Berlingske Business
17:41God weekend

Mod og fremsynethed gør PKM til et godt eksempel

- Jeg tror, at én af årsagerne til, at det går godt for os lige nu, er, at vi har lært af de øretæver,

som vi fik dengang for 10 år siden.



Sådan sagde ejeren af Gartneriet PKM, Kristian Madsen, for nylig her i bladet,

da vi præsenterede hans nye stiklingsrobot.



Kristian Madsen var ikke til stede, da hans virksomhed i går blev kåret som

årets fynske entrepreneur-virksomhed. Han var i stedet taget til et vigtigt møde i Nyborg, hvor fremtidens salgsstruktur

for potteplanter var til debat. En meget vigtig debat for hele blomsterbranchen, som i disse år er i gang med dramatiske omstillinger

både i gartnerierne og i eksportselskaberne. I hans sted holdt gartneriets bestyrelsformand Hans Sand-ager en takketale på

Kristian Madsens vegne.



- Æren for dette er medarbejdernes for uden dygtige og motiverede medarbejdere var vi aldrig nået

så langt, sagde han.

Fokus på fremtiden

Netop fagligheden og debatten om fremtiden har altid haft Kristian Madsens

fulde opmærksomhed, og det er medvirkende til, at hans gartneri i disse år er et eksempel til efterfølgelse for

andre danske blomsterproducenter. Han er aktiv blandt kollegerne, og han tør tale Roma midt imod.



Som Bent Clausen, adm.

direktør i Brenderup Trailers A/S og medlem af den fynske jury, sagde det i begrundelsen for, at valget var faldet på

PKM i et tæt opløb mellem mange jævnbyrdige fynske resultater:



- Målt direkte i vækst skulle det

nok ikke have været PKM, men gartneriet har haft god vækst og indtjening i en lang årrække, sagde Bent Clausen.

- Gartneriet har desuden en god og modig ledelse med en vilje til at satse og en evne til at satse rigtigt og ramme den rigtige trend,

og så er man er fremsynede i et marked, som ikke er verdens nemmeste.

Succesen Campanula

Den aktuelle succes er udviklingen

af forskellige campunala-sorter i blide og bløde lyseblå og hvide nuancer, som kunder i hele Europa er vilde med. PKM

har konsekvent satset på produktudvikling af disse sorter og har gjort det med så stor succes, at en blomstereksportør

tørt konstaterer, at "Kristian Madsen får to-tre kroner mere for sine potteplanter, end han skulle have".





Når man så som PKM producerer en syv-otte millioner campanulaer årligt, så løber det hurtigt

op, og regnskabstallene bliver rigtig sorte. I starten af 1990erne var situationen en anden. PKM var i krise på grund af frostskader

på den hidtidige salgssucces, minijuletræer, og på grund af produktion af for mange forskellige slags minijuletræer.











Har

fundet gode folk

Det gav store millionunderskud i flere år i træk, men godt hjulpet på vej af god indtjening i datter-selskabet

Flora-Deco A/S, som handler med tilbehør til gartneribranchen, og ikke mindst et stædigt gå-på-mod fik Kristian

Madsen og hans folk vendt bøtten. Nedturen lærte ham bl.a. at finde gode folk til de ting, som han ikke selv er specielt

god til, og det er lykkedes.



Mens han selv bruger meget tid på produktudvikling, har Flemming Aaby ansvaret for salg

og marketing, Johannes Arndal for EDB og økonomi, og så har PKM netop ansat GASA Group-formanden Erik Moes som ny produktionsdirektør.





I gartneriets bestyrelse sidder bl.a. formanden Dansk Erhvervsgartnerforening, Poul Thage Petersen og den tidligere Lego-direktør

Per Sørensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen