Berlingske Business

Mindre firmaer har overhalet venturebranche<br>

Alt imens mange større virksomheder bruger tiden på at skære ned, skære fra og fokusere på kerneforretning,

så er der anderledes vilje til at udvikle og investere i nye forretningsområder hos små og mellemstore virksomheder

(SMV).



Trods lavkonjunktur og sure markeder investerer SMV''ere ofte på basis af initiativrige medarbejdere eller udefrakommende

iværksættere nærmest dagligt risikovillig kapital i nye projekter i form af såkaldte knopskud.

Fra

underskoven

SMV''erne skaber på den konto flere vækstvirksomheder end venturebranchen. Det fremgår af en netop offentliggjort

undersøgelse foretaget på Center for Småvirksomhedsforskning på Syddansk Universitet.



- Der er en tendens

til at overvurdere betydningen af den innovation, som bliver skabt af store koncerner. Derfor er det glædeligt, at vores undersøgelse

tydeligt understreger, at kilden til innovation i dansk erhvervsliv udspringer i underskoven af små og mellemstore virksomheder, siger

ph.d-studerende Majbritt Evald, der er ansvarlig for undersøgelsen "Corporate Venturing i Danmark".

Øgede

investeringer

Over de seneste fire år har SMV-virksomheder således investeret knap 700 mio. kr. i etablering af 459 nye

levedygtige vækstselskaber - disse knopskud har siden 1999 alene tilvejebragt over 5500 nye arbejdspladser.



Til sammenligning

har landets etablerede ventureselskaber investeret i 443 virksomheder de seneste 10 år, hvoraf et stort antal må forventes

at være lukket igen.



Den høje succesrate skyldes i særlig grad, at SMV''ernes initiativer, i modsætning

til flertallet af iværksættere generelt, understøttes af folk med en lang praktisk erfaring. Desuden er knopskuddene

i de fleste tilfælde sikret en solid økonomisk opbakning fra en engageret ejer. Projekterne igangsættes typisk

som et datterselskab i den virksomhed, ideen er udsprunget fra.

Flere knopskydninger

Ganske overraskende er det også,

at flere små og mellemstore virksomheder planlægger at øge investeringerne i knopskydning fremover.



Dermed

går danske SMV''er stik imod tendensen, der hersker blandt de større koncerner, som efter en række fiaskoer står

på tæerne af hinanden for at trække sig ud af corporate venture-markedet.

Kritik af regeringen

Kendetegnende

for mange af de vækstselskaber, der opstår i regi af mindre virksomheder er, at de ikke er højteknologiske projekter,

men baseret på forretnings- og produktudvikling ofte inden for ganske traditionelle erhverv.



I den forbindelse møder

regeringens stærkt teknologisk fokuserede innovationspolitik kraftig modstand blandt en lang række eksperter, heriblandt

professor og ekspert i mindre virksomheder Torben Bager fra Syddansk Universitet.



- Det er et problem, at politikken på

innovationsområdet er baseret på de teknologidrevne virksomheder. Det betyder, at en masse andre iværksættere bliver

holdt nede, og at samfundet generelt går glip af et stort vækstpotentiale, siger Torben Bager.



Hos Vækstfonden

er man ikke overrrasket over resultatet, men understreger samtidig vigtigheden af, at man løbende sørger for at styrke

de traditionelle ventureaktiviteter.



- Når det drejer sig om knopskydning viser erfaringen, at Danmark er førende

i international sammenhæng. Derimod halter det med at få rigtig gang i ventureaktiviteterne. Derfor er der god mening

i, at vi forsøger at styrke det område, siger analysechef Rolf Kjærgaard, Vækstfonden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen