Berlingske Business
07:23OPEC-meldinger og Kirkuk-konflikt driver olieprisen

Millioner misbruges

Det er påfaldende, at totredjedele af virksomhederne i 2003 er uden systemer til deres salgs- og kundestyring - de såkaldte

CRM-systemer (Erhvervsbladet, 2.10.2003). Ofte bruges alle ressourcer - både økonomiske og personelle - på at optimere

produktionen, for at opnå en mikroskopisk optimering. Der kan hurtigt bruges 1 mill. kroner for blot at opnå 1 pct. effektivisering.

Konsekvensen af valget er, at man får alt for lidt ud af sine investeringer.



Hvis man flyttede blikket over til salgs-

og kundearbejdet, ville man kunne opnå mindst 20 pct. effektivisering ved en systematisering af arbejdet - og det for en beskeden

investering i forhold til optimering af produktionsapparatet. Men sådan er det ikke i totredjedele af virksomhederne. Alt har

sin årsag - også i dette tilfælde. En væsentlig årsag er, at mange ledere i de traditionelle små-

og mellemstore virksomheder i Danmark har deres rødder i produktionen. Det er derfor også her deres hjerte - og dermed

fokus - ligger. At have et godt og prisbilligt produkt er blot ikke nok - medmindre man finder det sjovt at konkurrere på pris!

En væsentlig del af kundens oplevelse af et produkt, er den medfølgende rådgivning og service og interesse for

kundens problemer i det hele taget - og så rækker produktionsoptimering altså ikke langt. Hvad vil man så

kunne med CRM? Nogle af de spørgsmål man bør forholde sig til er:



n Kan vi altid servicere kunderne, uanset

hvem der er på arbejde?



n Får vi besøgt vores kunder på de rette tidspunkter?



n Bruger vi ressourcer

på kunderne efter kundens værdi for os?



n Hvordan oplever kunderne vores salgs- og kundearbejde?



n Hvor er vores

kundeviden, hvis sælger x rejser?



Der er således masser af effektiviseringsmuligheder. Det kræver blot den ledelsesmæssige

vilje og forståelse, at sikre at man til enhver har de rette systemer til salgs- og kundestyring, samt at salgs- og kundearbejdet er

velorganiseret og systematisk - og dermed effektivt.



Forstår man værdien af et systematisk salgs- og kundearbejde,

er der både hurtige og store gevinster at hente - også gevinster som umiddelbart kan ses på bundlinjen.







nOle

Bagge



reklamechef



7800 Skive



Man får næsten tårer i øjnene når man læser Thor

Kleifs indlæg her i bladet den 26. november om ATPs velsignelser.



Sandheden er jo, at da ordningen blev tvunget igennem

i 1964, kunne private pensionsudbydere tilbyde en tilsvarende ordning, dog med den forskel, at der her var tale om ca. 70.000 kr.

i årlige udbetalinger (mod ATP''s sølle 21.444 kr.) ved indbetaling af nøjagtig samme beløb som er gældende

for ATP!



Dengang var det også således, at gik man hen og døde før det 67. år, tilfaldt alle pengene

statskassen.



Altså ikke én øre til de efterladte!



Om denne regel stadig er gældende kan Thor

Kleif sikkert oplyse mig om. Jeg foreslog i 1964 daværende indenrigsminister Erling Jensen at gøre valget frit -om man

ville under ATP eller benytte sig af et privat pensionsfirma - men fik det svar, at der var tale om en solidarisk ordning og at alle

lønmodtagere derfor var tvunget med. Hvor har ordet "solidariskÝ været et dyrt bekendtskab!

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen