Berlingske Business
17:42

Metroen og fremsynet

Og fokus vil blive fastholdt i de kommende måneder, hvor metroen skal forsøge at opnå godkendelse til tre minutters

drift. Der har også være fokus på Ørestads-selskabet og hele planen bag udbygningen af Amager, hvor grund-salg

i Ørestaden skal bidrage til at finansiere den nye kollektive trafikforbindelse.



Mange kalder metroen og Ørestadsprojektet

for en skandale. Dels fordi omkostningerne er fordoblet siden metroen blev besluttet. Dels fordi det ikke er lykkedes at sælge

alle de grunde, der er udlagt i den nye Ørestad.



Det kan ikke bestrides, at metroen er blevet væsentligt dyrere

end oprindeligt planlagt. Det bliver de fleste store anlægsarbejder. Det er der flere flere grunde til: For det første

er der tale om meget komplicerede projekter. Der opstår undervejs nye behov og problemer, som man ikke har kunnet tage højde

for i planlægningen. For det andet har entreprenører og andre byggefirmaer det med at hive hjem i anden omgang, hvad

de ikke fik i første, da de kom med deres bud. Den officielle begrundelse for deres krav er naturligvis altid ændrede

forudsætninger efterhånden som byggeriet skrider frem. Og her har Ørestads-selskabets byggestyring næppe

været optimal.



Når alt dette er sagt, så er der grund til at glæde sig over Ørestaden og Københavns

nye metro. Fhv. finansminister Hennings Dyremose, (K), hans efterfølger Mogens Lykketoft (S), Københavns overborgmester

og de andre, der strikkede aftalen om metroen og Ørestaden sammen , vil blive æret for deres fremsyn om føje år.



En

moderne trafikal infrastruktur i kombination med en ny bydel tæt på kollektiv trafik, hovedveje og lufthavne, er med til

at løfte en hovedstad. Det bør de mange smålige kritikere af Ørestaden og Metroen erkende.



Og erkendelsen

bør også brede sig til Jylland og på Fyn, hvor misundelsen trives. Uden en levende og aktiv hovedstad er der ingen

nation, der lever.



Og da metroen og Ørestaden blev besluttet først i 90 `erne, var København de fakto en

forsumpet by. Siden er der sket en masse.



Hvad vi har brug for i Danmark er ikke mere metro-kritik, men mere politisk fremsyn

i stil med det, der lå bag skabelsen af Ørestaden og metroen. Og det fremsyn må gerne sprede sig vest for Storebælt,

så vi får hele Danmark udviklet på lignende vis.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen