Berlingske Business
07:54Volvos omsætning gik et ekstra gear op

Mere fokus på socialt ansvar

I august 2001 optrådte udtrykket "socialt ansvar" to gange i ErhvervsBladets artikler, mens man i august 2004 elleve

gange kunne læse om samme tema. Det er blot et lille eksempel blandt mange på, at fokus for erhvervsjournalistikken i

Danmark er skiftet markant gennem de senere år som et led i en helt ny global dagsorden. Det repræsenterer en markant kommunikationsudfordring

for de danske virksomheder, store som små, som kun de færreste af dem er klædt på til at håndtere.



Vi

skal ikke mange år tilbage, før en dansk virksomhed kunne vide sig helt sikker på positiv omtale i erhvervspressen,

hvis de kunne fortælle om en positiv økonomisk udvikling med stigende ordretilgang, ekspansion i udlandet, udvidelser

i produktionsapparatet og antallet af ansatte.



Det kan stadig være en god historie, men nu gives der ikke længere

nogen garantier. Lige så ofte oplever vi nu, at en historie om nye markeder og ekspansion i udlandet danner afsæt for

en meget kritisk historie om uetisk brug af mere lempelige regler om f.eks. beskatning, miljøbelastning og arbejderbeskyttelse.



S

amtidig er mediebilledet blevet globalt gennemsigtigt og mulighederne for at "gemme sig" for en kritisk hjemlig presse er

reduceret markant - heldigvis. Det, der bliver set som glimrende virksomhedsdrift i andre dele af verden, kan tage sig meget problematisk

ud i den danske offentlighed. Før eller siden skal historien nok komme frem, og skønnes den at være problematisk

nok for virksomhedens omdømme, så bliver den med sikkerhed eksponeret markant med risiko for at tilføje virksomhedens

hjemmemarked, investortilgang og rammebetingelser afgørende skade.



"Hvad kommer det mig ved? - mit marked er rent

dansk og jeg skal ikke flytte produktion til udlandet", vil mange typiske ledere af mindre danske virksomheder tænke. Men

det er her, det for alvor bliver farligt, for de krav, som bliver stillet til større virksomheder, smitter automatisk af hele

vejen ned gennem forsyningskæden. Det er ofte lige så problematisk for en større virksomhed, at der kan stilles

spørgsmålstegn ved underleverandørernes virksomhedsetik, som hvis det er virksomheden selv, der skuffer forventningerne

fra diverse stakeholders. I Danmark har vi kun set begyndelsen på denne udvikling. Mange steder i udlandet er der knyttet politisk

farvede krav til store dele af investeringskapitalen, som også omfatter samtlige underleverandører, en virksomhed betjener

sig af.







S amtidig har politikerne både her og i udlandet været hurtige til at tage de nye tendenser til sig

og opstille stigende krav eller forventninger til virksomheder af alle størrelser. Et øget ansvar til virksomhederne

bliver set som en bekvem udvej til at få løst en række af de opgaver af social, miljømæssig og grænseoverskridende

karakter, som nationalstaten ikke længere magter.



Men fordi deres fokus er et andet, går politikernes forsøg

på at få virksomhederne til at påtage sig en øget samfundsmæssig rolle ofte på tværs af

det reelle behov og fører hyppigt blot til øget bureaukrati og nytteløse reklamekampagner.



Eksempler på

politiske initiativer, som rammer mere eller mindre skævt i forhold til både virksomhedernes og samfundets virkelighed

er EU''s initiativer under fællesbetegnelsen CSR, Corporate Social Responsibility. Tilsvarende problemer har vi set med en række

andre nationalt funderede forsøg på bl.a. at få virksomhederne til at aflægge regnskaber og på anden vis

rapportere om den sociale, miljømæssige og etiske betydning af deres aktiviteter.0



Hvor politikerne har set mulighederne

i at udnytte den nye dagsorden til deres egen fordel, så halter virksomhederne langt bagefter, selvom alle virksomheder i virkeligheden

rummer et stort potentiale for selv at kommunikere deres værdier og sætte deres egen dagsorden før medierne eller politikerne

gør det.



Sandheden er nemlig, at alle virksomheder rummer en stor betydning for det samfund eller det lokalområde,

som de er en del af og vil kunne drage stor fordel af at analysere denne betydning og lade den gennemsyre både den interne og

den eksterne kommunikation på en måde, som alle kan forstå.



I realiteten ligger der her et meget stort uudnyttet kommunikationspotentiale

gemt, som alle virksomheder vil kunne bruge til at øge deres udviklingsmuligheder. Det kræver blot, at virksomhedslederne ikke

tænker så traditionelt. Det er ikke længere nok kun at fokusere på produkter og økonomiske resultater

i kommunikationen med omverdenen - i fremtiden skal der tænkes langt bredere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen