Berlingske Business

Mere åbenhed om fonde

Landbruget og fiskeriets fonde skal arbejde mere åbent. For det er vigtigt, at offentligheden kan følge med i arbejdet med at udvikle fødevareproduktionen. Det sikrer regeringen med en ny bekendtgørelse, som trådte i kraft 18. oktober.

Den nye bekendtgørelse regulerer to promilleafgiftsfonde, en fond for økologisk landbrug og en række produktionsafgiftsfonde. Midlerne til de to promilleafgiftefonde kommer fra grønne afgifter som pesticid- og CO2afgifter. Midlerne til produktionsafgiftsfonde inden for produktområder som kvæg, svin og fjerkræ kommer fra erhvervets egne indbetalinger af produktionsafgifter.

Fremover skal fondene offentliggøre deres budgetter og regnskaber samt ansøgningsfrister og lignende på internettet. Dermed kan offentligheden og erhvervet selv se, hvordan de ca. 650 millioner kroner, som fondene bestyrer, bliver brugt til at fremme blandt andet forskning, udvikling, forebyggelse og bekæmpelse af sygdomme og en lang række andre aktiviteter.

Vi har moderniseret fondene med større krav om åbenhed, men også ved at sikre bredere sammensatte bestyrelser. Jeg har for nylig udpeget nye bestyrelser for de 16 fonde inden for landbrugs- og fiskeriområdet. De nye bestyrelser har fået flere offentlige repræsentanter fra eksempelvis Forbrugerrådet og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd såvel som repræsentanter fra forskningsmiljøet.

Producenterne er også bredere repræsenteret, så alle dele af den sektor, der betaler afgiften, har indflydelse på anvendelsen af midlerne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen