Berlingske Business

Mathed blandt blomsterproducenter

Der var ikke mange opmuntrende ord i den beretning, som de danske blomsterproducenters formand, Kaj Jørgensen, onsdag holdt

på Hotel Nyborg Strand på foreningens generalforsamling.



Formanden kunne konstatere, at mens den hollandske blomstereksport

i 2003 steg med 11 pct., så gik den danske eksport tilbage med 3,3 pct.



- Det er svært at blive ved med at acceptere,

når tendensen har været den samme i flere år, den danske produktion er ikke blevet tre pct. mindre, så det

er danske varer, der ikke er blevet solgt, sagde Kaj Jørgensen bl.a. Han kunne så oplyse, at tendensen fortsatte i januar

i år og varslede nye initiativer fra gartnernes side. Bl.a. er en række gartnere begyndt at sælge deres produkter

uden om de traditionelle danske salgsselskaber, hvor især gartnernes eget selskab, GASA Group, oplever omsætningstilbagegang

i disse år. I stedet sælger flere og flere danske producenter deres produkter direkte på de hollandske auktioner

eller til hollandske grossister.



- Vi vil naturligvis fortsat større initiativer, som kan styrke det danske salg, for

det vil være til alles fordel, sagde Kaj Jørgensen. - Men som ansvarlige virksomhedsledere kan gartnerier ikke blot sidde

og se på stagnation og tilbagegang i salget, vi er nødt til at gøre noget. Blomstergartnernes formand sagde i

en for branchen uhørt hård tone, at enkelte medlemmer af AfP, som er salgsselskabernes organisation, "risikerer

at marginalisere sig selv ved, at de presser gartnerierne til at finde andre afsætningskanaler". Kaj Jørgensen kunne

konstatere, at hans forening det seneste år har fået otte medlemmer færre og nu er nede på 297 gartnerier,

men kunne samtidig oplyse, at der fortsat er 2,6 mio. kvadratmeter væksthus i Danmark med blomsterproduktion. Som afslutning

på sin beretning glædede Kaj Jørgensen sig over, at GASA Group nu ændrer sin organisation og lægger

op til etableringen af et fælles logistikcenter for hele branchen i løbet af få år vest for Odense.



-

Det er positivt, at der er et stigende behov for potteplanter i Europa, det viser hollændernes fremgang jo, og det bliver ikke

mindre, når de nye lande i øst kommer med i Europa fra i år, sluttede formanden af.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen