Berlingske Business
17:42

Markedsføring på dåse

Lige siden den vestjyske designer, Flemming Astrup, første gang mødte den excentriske schweizer, Albert Klöti,

på en udstilling i Düsseldorf i 1998, har han ventet på, at det danske forbud mod øl og sodavand på

dåse blev ophævet.


Allerede inden den nye regering som en af de første handlinger ophævede en af tidligere

miljøminister Svend Aukens mærkesager, var LogoDrink.com i Varde parat til at gå løs på markederne

i Danmark, Norge og Sverige som franchisetager for verdens største producent af logodåser.


Flemming Astrup ser store

perspektiver i at tilbyde virksomheder muligheden for at markedsføre sig med aluminiumsdåser med øl, sodavand eller

andre drikke i et helt selvvalgt design.


- Vi henvender os til alle brancher, der hidtil har markedsført sig med kasketter,

lightere, kuglepenne og så videre. Jeg vurderer, at vi i løbet af få år kan sælge omkring trekvart

million logodåser her i Danmark. Men det tager nok to-tre år, før kunderne lærer at bruge det nye medium,

siger Flemming Astrup.


Albert Klöti har egne hightech-produktionsanlæg ved München i Tyskland og i England, hvor

der kan trykkes på op til 100.000 dåser i døgnet. Siden han midt i 90''erne fik ideen til at lave silketryk i op

til fire farver på dåser og udviklede specielle maskiner til processen, har den nye form for markedsføring overbevist

mange skeptikere.



Effekt ved cylinderform

Alene i Tyskland afsættes otte mio. dåser med logo årligt, og

i hjemlandet Schweiz ligger salget på 1,3 mio. dåser. Den tyske bilproducent, Audi, bruger dåserne ved præsentation

af nye bilmodeller, og andre luksusmærker anvender også markedsføring på dåse. Referencelisten omfatter

en række store industrikoncerner, blandt andre tyske Bayer, American Express og Hewlett-Packard, og offentlige virksomheder.


-

For mig er det noget specielt at have tryk på en cylinderform, som du er nødt til at dreje for at se hele motivet. I

vores branche søger vi hele tiden efter nye effekter for at markedsføre produkter. Al reklame handler om de signaler,

du udsender, og hvordan du vil fange kunderne. Dette giver nye muligheder, siger Flemming Astrup.



Samlerobjekt

Schweiziske

undersøgelser viser, at de færreste af dåserne bliver drukket. Hovedparten er samlerobjekter, som har en langtidseffekt

ved at stå fremme hos forbrugere. Og så er det mere moderne at fylde sodavand, cola og danskvand i dåserne end øl.

Især når logodåserne forbindes med ungdom og bilkørsel, er indholdet alkoholfrit.


Trykningen af dåser

i Tyskland og England foregår på dåser med indhold. Drikkevarerne leveres i blanke aluminiumsdåser fra tyske

og franske producenter og forsynes ved trykningen med den nødvendige deklaration.



Firmaer og sportsklubber

Flemming

Astrup har hundredvis af ideer om, hvad logodåser kan anvendes til. Messer, events, turneer, præsentation af nye produkter

og andre særlige begivenheder er oplagte muligheder. Men også sportsklubber kan skaffe sig ekstra indtægter ved

at sælge en kasse med 24 logodrinks med spillerfotos og autografer på.


Oprindelig lod han sig indfange af dåser

med Ferraris karakteristiske logo med rød bundfarve og en sort hest på gul baggrund. Ferrari Import Danmark er da også

blandt de første kunder, der er kommet til, siden han 1. december officielt overtog salget af produktet i Skandinavien. Også

Telia vil bruge logodåser med cola i forbindelse med et roadshow med gruppen Westlife.


- Vi skal i den kommende tid have

etableret et net af sælgere i de tre lande og skal vel bruge tre-fire folk i marken i Danmark. Vi vil desuden bruge mange kræfter

på at sælge produktet via internettet, idet vi har en skabelon på vores hjemmeside, som firmaer kan lege med eller

lade os eller deres reklamebureau lave et layout på, siger Flemming Astrup.


Afhængig af indhold og antal trykfarver

koster en dåse med logo eller andet motiv fra 8,95 kr. til godt 15 kroner.


Flemming Astrup har fået gennemført,

at der kan trykkes oplag helt ned til 504 dåser, hvilket passer godt til det danske marked.


Ud over at udvikle og pleje

sit nye barn, LogoDrink.com, har Flemming Astrup været selvstændig inden for markedsføring siden 1987, og han driver Astrup

Design aps. med seks medarbejdere, der laver butiksindretning, messestande og skilte i landlige omgivelser i det nordlige Varde.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen