Berlingske Business

Markedandel kostede indtjening

A/S Vestfrost i Esbjerg betaler prisen for et presset verdensmarked inden for køle/ fryse-produkter og en lav dollarkurs på flere

eksportmarkeder.



Virksomheden har i 2003 vundet markedsandele i et stagnerende marked og solgt ni pct. flere køle/fryse-møbler

end året før - men til lavere priser.



Omsætningen er således kun steget med fem pct. til 1207 mio. kroner,

og resultatet før skat er faldet fra 36 til 22 mio. kroner.



Vestfrost er i gang med at indføre en ny strategi med

fokus på kerneprodukter, kortere udviklingstid, langt flere nye produkter, øget salgsindsats og tættere samarbejde

med underleverandører. Den nye grundlov skal på længere sigt sikre Vestfrosts position på verdensmarkedet,

men økonomisk vil moderniseringsprocessen først slå igennem i de kommende år.



Allerede i år

ventes dog stigende omsætning og indtjening.



2003 var et mærkeår for Vestfrost, idet den lokale halvdel af

ejerkredsen købte virksomheden helt, efter at svenske AB Electrolux i mange år havde ejet 50 pct. af aktierne. De to

koncerner fortsætter dog et godt samarbejde på indkøbssiden.



Købesummen på 258 mio. kroner er

finansieret af egen kasse og ved realkreditlån, så Vestfrost fortsat er pænt polstret med en soliditetsgrad på

40,6 pct.



Vestfrost beskæftigede i regnskabsåret gennemsnitligt 1114 medarbejdere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen