Berlingske Business

Mangel på danske vækstvirksomheder

Udbuddet af potentielle vækstvirksomheder herhjemme er ikke stort nok til, at pensionsforvalterne kaster væsentligt flere

penge i unoterede danske virksomheder.



Sådan lyder forklaringen fra Danmarks største pensionsforvalter, ATP, på, at

pensionsselskaberne siden 2001 har investeret betydeligt flere penge i unoterede udenlandske, mens interessen for de ikke-børsnoterede

danske virksomheder er dalet kraftigt.



- Vi har taget en beslutning om at øge investeringerne i unoterede aktier, men

vi mener, at det nuværende investeringsniveau afspejler det antal interessante investeringsemner, der er herhjemme. Der skal

skabes langt flere virksomheder med baggrund i forskningsmiljøet, end vi ser i øjeblikket, siger chef for Private Equity

hos ATP, Jens Bisgaard-Frantzen.

Kritik preller af

Hos landets suverænt største pensionsforvalter, ATP, har

man en målsætning om, at 10 pct. af formuen skal investeres i unoterede aktier.



I 2003 svarede de samlede unoterede

investeringer til 1,4 pct. af formuen, svarende til 3,7 mia. kr. Heraf 1,1 mia. kr. i danske unoterede aktier og 2,6 mia. kr. i udenlandske

aktier.



Denne tendens er ifølge en analyse foretaget af ErhvervsBladet udbredt blandt de største pensionsforvaltere,

som derved investerer danske pensionstageres formue, så den i stigende grad bruges på at skabe vækst og fremgang

i udenlandske, unoterede virksomheder, mens de samlede investeringer i hjemlige virksomheder falder markant. Opfordringerne fra bl.a.

tidligere Oticon-chef Lars Kolind om at vise stigende samfundssind preller dog af på ATP-chefen.



- Vi er underlagt et lovkrav,

der siger, at ATP skal skabe det højest mulige afkast for pensionstagerne, og så længe udbuddet ikke er bedre, end

det er i øjeblikket, ser vi i stigende grad bedre investeringer i udlandet, siger Jens Bisgaard-Frantzen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen