Berlingske Business
14:41Endnu en hedgefond shorter Pandora

Man sparer på kronen og lader daleren rulle

Sammenlignet med en bil gælder det om at vælge den rette bil (systemet), det rette udstyr (tilpasning

af systemet) og få en god uddannelse, for at opnå de lave brugsomkostninger og den ønskede gevinst/besparelse.



Men

så enkelt er det åbenbart ikke ved anskaffelse af informationsteknologi.



"Man sparer på kronen og lader

daleren rulle" - ordsproget er også gældende, ved virksomheders anskaffelse af software til salgs- og kundestyring.

Når først beslutningen er truffet om at finde et system, der skal lette salgsstyringen og effektivisere kundeservicen,

bliver der udelukkende fokuseret på én ting: Hvad koster det?



Det sker, selvom de fleste virksomheder siger, at

en god implementering er nødvendig for en effektiv brug af systemet. Men i den konkrete forhandling er det kun prisen, der

diskuteres - ikke kvaliteten og indholdet. Jeg har endnu aldrig oplevet, at nogen har krævet mere uddannelse ind i aftalen.



Besparelsen

på software og implementering betyder, at man let bruger pengene ti-fold på selve brugen af systemet.



Indførelse

af informationsteknologi består - lidt forenklet - af de tre omkostningselementer: Køb af software, implementering og

brug. Hvis man vælger at købe billigt, risikerer man, at den er besværlig at bruge og kan for lidt - hermed bliver

et billigt system for dyrt at bruge.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen