Berlingske Business
17:42

MAN B&W leverer helt ny motortype

Danmark er stadig i førertrøjen, når det gælder 2-takts motorer, som især benyttes til større

skibe. Nu præsenterer MAN B&W Diesel A/S i København verdens første skibsmotor med helt elektronisk kontrol

af motorens direkte brændstofindsprøjtning - den største produktnyhed i 20 år.



ME-motoren leveres til

det norske rederi Odfjell i februar og er en 2-takts version på 15.000 hestekræfter. Motoren skal herefter monteres i et

nyt kemikalietankskib på 37.500 tons (dwt) - på et skibsværft i Norge.



Det norske rederi har ageret prøveklud

for den nye motorgeneration i to år, hvor en prototypemotor var installeret i et af deres skibe, Bow Cecil - men så man

både kunne bruge motoren konventionelt med knastaksel - og bruge den fuldautomatiske motorkontrol.



- De har været

så tilfredse, at de bestilte den første af de nye motorer med fuldautomatisk motorkontrol, siger Peter Sunn Pedersen, koncerndirektør

for MAN B&W Diesel.

Fra Frederikshavn

Motoren bygges og leveres på MAN B&W Diesels afdeling i Frederikshavn

- Alpha Diesel. Her bygges såvel 2-takts som 4-takts motorer til fremdrivningsbrug.



I snart 10 år har MAN B&W

Diesel arbejdet på den nye skibsteknologi, der vil revolutionere skibsfarten. Konkurrenterne var faktisk foran i begyndelsen

- men blev slået af det tysk-danske selskab, der nu nok har et forspring på et år.



- I begyndelsen udviklede

vi hard- og software i samarbejde med et eksternt firma. Men da der var tale om nøglekomponenter, ønskede vi selv at

stå for udviklingen. Det er en af grundene til, at vi i 1995 oprettede vores egen software-udviklingsafdeling, forklarer Peter

Sunn Pedersen .



Han har selv været med til at udvikle motoren i sin tid som leder af motorudviklingsafdelingen siden 1990

- men efter at han er blevet koncerndirektør i fjor herhjemme har han måttet give projektet fra sig. Men han betragter

stadig ME-motoren som "sit barn".

Færre emissioner

Motoren opfylder også kravene om bedre økonomi

ligesom forureningen er begrænset med færre N0x emissioner. Indenfor skibsfart er der store penge at hente i at begrænse

olieforbruget.



- Det hele er computerstyret. Mandskabet om bord vil selv kunne indstille til f.eks. mest økonomisk sejlads

eller til særlige emissionskrav - f.eks. ved sejlads i Tokyo Bugten eller New York, siger Peter Sunn Pedersen.



ME-motoren

er direkte intelligent. Hvis man fortæller den om konditionerne, regner den selv ud, hvordan den skal virke - og den har stor

fleksibilitet.



- I en bil kan det være svært at finde en fejl - men vores ME motor fortæller selv, hvis der

er en fejl.



Det skyldes et program, der kaldes CoCoS EDS (Engine Diagnostics System). F.eks. hvis der er for lav kompression

på en cylinder -og det giver også løsninger til at udbedre fejlen, siger Peter Sunn Pedersen.



Kommer der opgraderinger

til motoren, behøver MAN B&W ikke altid at sende en ingeniør til den anden side af jorden - man mailer blot til

skibet, og så downloades ændringerne. I forvejen har man haft en del af besætningen på kursus. Hvert år

har man 400 maskinmestre på skolebænken. Men det er let at betjene den nye teknik, der er delt op i tre hovedgrupper: motorkontrolprogram,

motoranalyse og betjeningsprogrammer.

patenter om året

MAN B&W indgiver op mod 25 patenter hvert år. De

er vigtige i en så konkurrencepræget verden som motorudviklingsindustrien. Det handler om, hvem der får ordren eller

ej. Og det er gået godt - for 10 år siden var 6.000 MAN B&W motorer i drift - i dag er det 9.000.



- Og vi køber

sjældent know how ude i verden. Det er jo det vi lever af at sælge. Derfor kan vi også reparere vores motorer, selv

om de er over 30 år gamle. Har vi ikke delene, har vi tegningerne til dem og kan producere nogle nye komponenter.



De nærmeste

konkurrenter arbejder meget med common-rail teknologi, men det kræver store mængder tung olie under højt tryk i

rør med stor volumen over motoren, hvor indsprøjtningstrykket er på 1.000 bar. MAN B&W arbejder også med

at udvikle common rail til firmaets 4-takts motorer.

På licens i Østen

- Selvfølgelig vil vores konkurrenter

senere komme med samme type motorudvikling, men så har vi mere erfaring. Vores motorer bygges i vid udstrækning på

licens i Østen - og det gælder også vores konkurrenters - og bliver til brug f.eks. på Lindø Værftet

skilt ad og sejlet af sted fra bl.a. Korea og Japan. En motor på 2.100 tons er sin sag at transportere, siger Peter Sunn Pedersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen