Berlingske Business

MacArtney ud på det dybe vand

En af verdens førende producenter af udstyr til brug på store havdybder, MacArtney A/S i Hjerting ved Esbjerg, har for første gang passeret en omsætning på 200 mio. kroner.

Målet er at fordoble den nuværende omsætning inden for fem år.

MacArtney er især stærk inden for at levere færdige pakker med lyslederteknologi, der afsættes til kunder inden for olie- og gassektoren.

Kunder der også i fremtiden vil aftage omkring to tredjedele af produktionen.

Det lavvandede Nordsø-område, hvor hovedparten af den danske offshoreaktivitet er centreret, er mindre interessant end havområder ud for Afrika og Brasilien samt Den Mexicanske Golf, hvor dybderne er op mod 3500 meter.

Adm. direktør Niels Erik Hedeager ser dog endnu større vækstmuligheder inden for to andre områder, hvor MacArtneys teknologiske førerposition kommer til sin ret.

Det ene er havefterforskning, hvor institutter og universiteter i især Fjernøsten øger aktiviteten under havets overflade.

Ud over lysledere mærker MacArtney øget interesse for sensorer til at måle ilt- og saltindhold og andre parametre samt robotter, der kan udføre opgaver på dybder, hvor mennesker ikke kan opholde sig.

Vækst i sikring af havne

- Vi venter også vækst inden for det militære område. Vi er således involveret i homeland security-programmet i USA, hvor havne skal terrorsikres, og vi kan levere kabelsystemer og sensorer, der kan registrere eventuelle terrorangreb. Vi forventer, at udviklingen på det område vil rykke mod Europa, siger Niels Erik Hedeager.

MacArtney stiftet af nu afdøde Martin MacArtney i 1978 er ikke en produktionsvirksomhed.

Næsten al fremstilling af en række undervandsteknologiske produkter foregår hos underleverandører i lokalområdet samt i lande som USA og England, hvor hovedparten af de forholdsvis få konkurrenter inden for nicheområdet også befinder sig.

- Vi har ikke produktion i Fjernøsten, idet det ville kræve en vis tonnage, som vi som projektorienteret virksomhed ikke har, siger Niels Erik Hedeager.

Nyt selskab i Fjernøsten

Fjernøsten bliver derimod målet for etableringen af det næste salgsselskab i udlandet, idet MacArtney-chefen forventer, at der etableres et asiatisk kontor, højst sandsynligt i Kina, inden for to år. I forvejen har moderselskabet afdelinger i England, Holland, Norge, Tyskland, Frankrig og USA, hvilket bringer den samlede stab op omkring 100 medarbejdere.

Teknologivirksomheden ved Esbjerg satser på at tiltrække højtuddannede medarbejdere - med direktørens udtryk: "De skarpeste knive i skuffen" til at gennemføre vækststrategien for de kommende år.

Stigende overskud

Netop på baggrund af, at der er brugt mange ressourcer på at sikre grundlaget for den langsigtede vækst, er ledelsen tilfreds med det overskud på 4,2 mio. kroner før skat, der blev resultatet af regnskabsåret med afslutning 30. september. Det er da også en pæn fremgang i forhold til året før, da overskuddet var på beskedne 483.000 kroner.

Efter et dyk i omsætningen fra 180 til 166 mio. kroner i fjor, er MacArtney tilbage på vækstsporet med en stigning i salget til 203,3 mio. kroner, og selv om forventningerne til dette regnskabsår går på at fastholde aktivitetsniveauet og indtjeningen, er ambitionerne på få års sigt langt højere.

MacArtney ejes af Winnie MacArtney, enke efter Martin MacArtney, der døde for tre år siden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen