Berlingske Business

Lysten skal drive værket

De har været med siden Internettet i Danmark var et blebarn. Martin Thorborg var med til at skabe netportalen Jubii, og Kaare

Danielsen har skabt jobbørsen Jobindex.



Fællesnævnerne for pionererne er en altoverskyggende passion for

at iværksætteri og købmandskab.



- Man skal gøre det, fordi man brænder for det, fordi man synes

det er spændende. Det koster mange arbejdstimer at være iværksætter og man brænder ud, hvis man gør

det for at blive millionær, siger Kaare Danielsen.



Hans arbejdsuger rammer ofte de tres timer, og derudover har han en familie.

Interessen for computere og IT blev født gennem interessen for matematik, og da han kom i kontakt med den første computer,

kastede han sig, ifølge ham selv, over den.



Ideen til en jobportal blev født i Los Angeles, hvor han arbejdede

for et softwarefirma. Internettet slog for alvor igennem i 1995, mens Danmark haltede bagefter. Kaare Danielsen tog ideen om en jobbørs

med hjem fra USA. I dag kan han ikke forestille sig at være ansat i en andens firma.



- Det er en verden, hvor der hele

tiden er udvikling -masser af dynamik og jeg har prøvet at være lønarbejder i et større firma og det passer

mig ikke, siger Kaare Danielsen. Det er også dynamikken, og farten, der har drevet Martin Thorborg gennem de sidste 10 år.



Det

første firma han startede, var et netfirma, hvor han solgte spil og hjalp brugerne med at komme gennem banerne, senere solgte

han modemer og i 1995 blev netportalen Jubii skabt. Og det var ikke udsigten til penge, der drev lysten. Der var lange perioder hvor

både han, de andre partnere og medarbejderne arbejdede gratis. Alligevel fortsatte han.



- At være selvstændig

og skabe noget nyt betyder, at man lever lidt mere intenst. Det er forskellen på at sidde i et stort passagerfly og så paraglide.

Hvis det går galt, når man paraglider, så går det rigtig galt, men hvis det går godt, er det fedt. Det

er sådan, det er at starte sit eget, siger han. I efteråret sagde han farvel til Jubii for endnu engang at starte et nyt

firma nemlig spamfighter.dk.



- Det er glæden ved at skabe noget der ikke er og så få det til at gro, der driver

mig, siger Martin Thorborg, der arbejder ca. 50 timer om ugen, men for fem år tilbage arbejdede han ofte 75 timer om ugen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen