Berlingske Business

Leverandører presser SMV'er til ny logistik

Det er ikke kunderne men leverandørerne, der får virksomheder til at investere og styrke deres lagerstyring. En ny tendensundersøgelse

af den logistiske situation i danske virksomheder viser overraskende, at to ud af tre virksomheder angiver leverandørers krav

som hovedårsagen til, at virksomheden har foretaget en investering i logistik og distributionsløsninger.



- Vi havde

ventet, at krav fra virksomhedernes kunder ville være hovedårsag til, at man fandt det nødvendigt at købe

nyt. Det overrasker os, at leverandørerne får virksomheder til at købe nyt, siger relationsmanager Klaus Linde

fra Vertica, der står bag undersøgelsen.



Det er altså krav fra underleverandører, herunder transportbranchen,

der får mange producerende og lagerførende virksomheder til at investere i logistik, og det er krav fra transportvirksomheder,

der får deres kunder til at investere. De større transportudbydere mærker også krav til logistik fra deres

underleverandører, herunder mindre vognmænd.



Grunden kan være, at leverandøren i dag betragtes som

en del af virksomhedens værdikæde, og dermed i højere grad end tidligere kan stille krav til kundernes logistik

og distribution, konkluderer Vertica.

Branding

Firmaet har gennemført undersøgelsen med hjælp fra Erhvervsakademiet

i Århus. Når så mange virksomheder føler sig presset af leverandørerne til at bruge ressourcer på

lagerstyringssystemer, er det en konsekvens af, at leverandørerne ønsker at sikre "brandet" hele vejen fra

fabrik og til slutkunder:



- Leverandørerne vil have hånd i hanke med produktets vej frem til kunderne. Det sker

for at sikre, at den service, der bliver givet over for slutkunderne, svarer til produktet, siger professor Tage Skjøtt-Larsen

fra Copenhagen Business School.



En handelsvirksomhed, der køber varer fra andre, vil typisk opleve krav fra leverandørerne,

mens en produktionsvirksomhed, der køber og samler dele fra underleverandører, snarere kan stille krav, mener han:



-

En handelsvirksomhed køber varerne fra nogle andre, og de vil stille nogle krav om f.eks. "branding". De store mærkevarer

stiller krav om en vis styring af lageret og at serviceniveauet hos kunderne eller i detailleddet er højt, siger Tage Skøtt-Larsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen