Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Levende billeder giver øget virkning på netreklamer

Jon Dahl banker bolden i kassen. Et brøl rejser sig fra langsiden, der går i bølge. Men du er ikke i parken. Ikke

foran fjernsynet. Du er foran din computerskærm, og det sker mens du er inde for at læse en artikel på Politikens

hjemmeside. Midt inde på siden kører netreklamen for DONG - energi til mere og siden august også officiel landsholdssponsor.



Du

er nu på krak.dk: "Hej" - "Halløøj" - "Hej" - "Halløøj"...

De to måger Kaj og Bøje skriger mens de flyver hen over deres lille del af skærmen. Du har lavet en ruteplan til

Rødby, og de to Scandlines-fugle prøver nu at overtale dig til at tage Rødby-Puttgarden færgen. I lyd og

levende billeder, vel at mærke. Igen: tv-spots i fuld kvalitet på nettet. Med et relevant budskab til den Rødby-rejsende,

og på en måde, der får Scandlines-brandet til at blusse op i din bevidsthed.

Markant brand-effekt

Det

er ikke noget tilfælde, at landsholdsfilmen virker anderledes direkte, end hvis DONG havde brugt en traditionel bannerreklame

til at formidle budskabet. Ikke noget tilfælde, at Kaj og Bøje på hver deres skorsten bringer Scandlines-universet

tættere på. For er der noget TV kan er det at formidle stemninger. Levende billeder og lyd er nu engang mere appellerende

end tekst og flade billeder.



På en hjemmeside giver tv-spots''ene dobbelt effekt: ham der ser reklamen sidder bogstaveligt

talt med næsen helt oppe i den. Han er i action-mode; hans finger hviler rastløst på venstre museknap, parat til

at klikke. Han er "lean-forward". Foran fjernsynet er seeren udpræget og igen i bogstaveligste forstand "lean-backward".

Han venter på et program han gerne vil se (og det er ikke din reklame), og der skal meget til at få ham op af sofaen.

På nettet når han aldrig at læne sig tilbage i stolen: reklamen kommer ikke i en pause, men er en del af den side,

som han gerne vil se



For en måneds tid siden kunne Vilstrup fortælle, at september måneds bedste netreklame

var et lille forskræp for animations-børnefilmen Shrek 2. Vilstrup havde været i gang med det store panelarbejde,

og dommen lød: markant emotionel profil! Reklamen var, sagde panelet, både iøjnefaldende, interessant og fænglende.

Men hvorfor? Reklamen havde ikke noget godt plot, fortalte meget lidt nyt, og var ikke voldsomt elegant. Til gengæld var den

i levende billeder og lyd. Og vækkede derfor seernes feel-good minder om den første Shrekfilm, som var en regulær

publikumsmagnet. De levende billeder gjorde igen forskellen: det var dem mere end selve reklamen, der fik den emotionelle seismograf

til at give udsving.

For enhver pengepung

Det er ikke gratis at producere hverken en Kaj og Bøje-eller Landsholdsfilm.

Men mindre kan gøre det. Hvis målet er at skabe kendskab og interesse i et afgrænset lokalområde kommer man

langt med den rigtige low-budget ide. Det gjorde f.eks. den århusianske sportsforretning Intersport. Og hvor du på tv

er tvangsindlagt til at eksponere din reklame for stort set hele landet, giver nettet dig mulighed for at udvælge din målgruppe

på helt anderledes præcis maner. Og altså også: til en pris, der står præcist mål med det

antal du vil ramme.

Lodret pil op

Hos Scandlines er man rigtigt godt tilfredse med de hidtidige erfaringer. Den positive

effekt, der lå i at få Kaj og Bøje eksponeret med lyd og bevægelse, kunne aflæses direkte i hvor mange

der klikkede på reklamen: over dobbelt så mange klikkede på de levende billeder.



Også hos DONG er smilet

stort. Deres fodbold film på nettet fik kunderne til at strømme til DONGs hjemmeside i 20-dobbelt tempo. Og derfra videre over

til tilmeldingen til den konkurrence, der i endnu større grad gav DONG mulighed for at profilere sig selv og sine produkter.



De

høje klikrater er i sig selv imponerende. Men det bedste er, at også alle de der ikke klikkede, uundgåeligt blev

påvirket. Brølet fra tribunen og Kaj og Bøjes skræppen talte begge til seernes - og ikke kun klikkernes -

følelsescentre, og medvirkede dermed til opbygningen og vedligeholdelsen af seernes opfattelse af de to firmaer. DONG og Scandlines

vandt mere end klik. De vandt også noget af seernes hjerter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen