Berlingske Business
11:25Europæiske aktier falder, mens spansk krise eskalerer

Lettere at målrette reklamer

Det er resultatet af en ny praksis som Datatilsynet har vedtaget i konsekvens af en dom afsagt tidligere på året af Sø-

og Handelsretten. Parterne i sagen var Interessebank Danmark og Forbrugerombudsmanden. Interessebank Danmark vandt sagen og fik rettens

ord for, at det var lovligt når selskabet sender reklamer til registrerede medlemmer, selvom de har tilmeldt sig den såkaldte

Robinson-liste og meldt nej tak til reklamer generelt hos Folkeregisteret.


Interessebank Danmark sælger adresser til forbrugere,

som virksomheder kan sende reklamer til. Interessebanken startede for cirka to år siden, og i dag har mere end 200.000 danskere

tilmeldt sig.


Forbrugerne som står på Interessebank Danmarks lister, har udfyldt forskellige spørgeskemaer

inden for en masse forskellige kategorier som f.eks. hus og hjem, mad og vin eller kulturelle tilbud.



Afsmittende effekt

Datatilsynet

mener, at dommen bør have en afsmittende effekt på en række medlems- og bonusklubber, hvor personer melder sig

ind for at opnå rabatter og medlemsfordele hos forskellige virksomheder. Herefter er det praksis, at medlemsklubberne har tilladelse

til at sende forbrugerne reklamer fra annoncører, selvom forbrugerne på forhånd ikke har accepteret reklamer fra

den specifikke annoncør.


Når medlemsklubberne rekrutterer et medlem, skal forbrugerne fortsat oplyse, hvem medlemsklubben

på aktuelt arbejder sammen med, og forbrugeren dermed kan modtage reklamer fra.


Men medlemsklubberne må efterfølgende

gerne indgå nye aftaler med annoncører, og sende reklamer fra disse uden at indhente forbrugernes samtykke på ny.


-

Der er tale om en lempelse i forhold til medlems- og bonusklubber. De kan ikke på forhånd vide, hvem de vil indgå

samarbejder med i fremtiden, siger kontorchef Lena Andersen, Datatilsynet.


Hun understreger, at det fortsat ikke er lovligt at

videregive adrresse oplysninger om kunderne. Klubberne må udelukkende sende reklamer ud på annoncørers vegne.


Det

er heller ikke ligegyldigt, hvilke reklamer som bliver tilsendt forbrugerne. Der skal være en naturlig sammenhæng mellem

klubkonceptet og de ydelser, der markedsføres over for forbrugerne. Forbrugerne må alene modtage markedsføringsmateriale

om varer eller tjenesteydelser med en vis tilknytning til medlems- eller bonusklubbens interesseområde.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen