Berlingske Business
08:32Novo og Genmab i fokus på aktiemarkedet på afventende dag

Lego skar ikke på marketing i krisetid

I krisetider med knappe budgetter til markedsføring er tiden inde til selvransagelse. Det gælder bl.a. om at finde ud

af, hvilke kunder man specielt gerne have fat i, og hvilke man gerne vil beholde.


Et sådant initiativ skal både kunne

lade sig gennemføre i praksis og være økonomisk attraktivt, påpegede seniorkonsulent Jens Ulrik Hansen,

PA Consulting Group, på reklamebureauet enVisions seminar i Århus om markedsføring i krisetider.


Det handler

om at være proaktiv og tage fat, hvor man bedst kan, samt kikke på egne forudsætninger, fastslog Jens Ulrik Hansen.


Satsning

på ny teknologi og it kan være med til at vende krise til fremgang.


Nogle virksomheder sætter i deres markedsføring

fokus på kundernes personlige teknologi og ligefrem uddanner kunder på websiten. Jens Ulrik Hansen nævnte i den

forbindelse Novo Nordisk.



Store ændringer

Lego har turdet kikke på sig selv, da koncernen fik røde tal

på bundlinien. Det har medført store ændringer i koncernens markedsføringsstrategi samt i udbuddet af produkter,

hvor aktiviteter uden for kerneområdet er blevet skåret væk.


Når Lego i 1990''erne gik i markedet med

nye produkter, vidste koncernen, hvordan markedsføringen skulle være for at lave en omsætning på f.eks. 500 mio.

kr., men i slutningen af 1990''erne meldte spørgsmålet sig: er det nok til at skabe råderum i markedet?


- Vi

havde behov for innovation, der kunne lave milliardsalg. Det skete med Starwar første gang, fortalte vice president Michael

Zøhner, Lego Company. Og salget af Bionicle boomede fra forventet en mia. kr. til 1,7 mia. kr., mens Harry Potter produkterne

på halvanden måned solgte for 1,5 mia. kr.


Michael Zøhner fastslog, at det handler om at tænke anderledes

- tænke innovativt. I stedet for at skære i omkostninger til marketing skal der investeres i nye kompetencer. Det gør

Lego.



Fejlbeslutninger

- Vi går mere slagkraftig til markedet med færre produkter. Det er vigtigt, at tunge

beslutninger bliver truffet. Det er nemt at sige, at det skal alle gøre. Vi kunne i sin tid ikke påstå, at det

var markedsforhold, der ødelagde det for os. Det var i stedet interne forhold, der skulle arbejdes med, sagde Michael Zøhner.


Han

omtalte Legos måde at reagere på nedturstiderne i 1990''erne som strategiske fejlbeslutninger.


Koncernen greb til

den kendte metode med lancering af flere nye produkter.


- Vi forstod ikke baggrunden, men i 1990''erne begyndte spil at komme

på markedet, forklarede Michael Zøhner.


Lego har nu stillet skarpt på koncernens kerneområder. Det gælder

fortsat om at stimulere fantasien, kreativiteten og læring. Derfor vil koncernen videreudvikle den "intelligente klods",

der indgår i Lego Mindstorms, og udvikle initiativer som Lego Studios, der gør det muligt for børn at lave rigtige

film efter eget manuskript.


Selv om Lego ønsker at være global, er der mange lokale hensyn at tage i markedsføringen.

I Tyskland er der tradition for bygge- og ingeniørarbejde. Det afspejles i børnenes leg og forklarer den gode efterspørgsel

efter borge og brandstationer, mens efterspørgslen i USA mere er rettet mod de teknisk avancerede produkter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen