Berlingske Business
09:54Norsk finanshus skruer op for ISS' kursmål efter kæmpe aftale

Ledelse kræver mod til beslutninger

Den fhv. organisationsudviklingschef skærer igennem tidens ledelsesteorier og går tæt på det, der betyder

noget i virksomhedernes hverdag


- Hver måned har sin teori om ledelse. Den handler som regel om, at vi skal skabe resultater

samtidig med, at vi skal have det sjovt. En af de seneste ledelsesteorier kaldes sågar "management by love". Bevares

- mange af de nye teorier er underholdende, men indholdet er tyndt, ja ganske ofte plat.


Manden, der skyder med skarpt mod alverdens

overfladiske ledelsesdogmer, er Keld Skov. I 14 år var han organisations-udviklingschef og med i den øverste ledergruppe

på en af Danmarks mest "kreative" virksomheder, Bang & Olufsen i Struer. Siden har han arbejdet for Dansk Industri, Reklamebureuet

Kunde & Co, og nu er han bare sig selv. Men han har ganske meget at have sig selv i. Han kender nemlig virksomhederne både

indefra og udefra, og ikke mindst de små og mellemstore, som han værdsætter allermest.


For ifølge Skov

er i det i virkeligheden dem, der står for fornyelsen i dansk erhvervsliv. Det er deres innovation, fleksibitet og energi, der fascinerer

ham.


Keld Skov skærer hårdt og brutalt igennem meget af det "føleri", der præger tidens debat

om ledelse og medarbejderudvikling:


- Vi har forfærdelig mange kurser i, hvordan vi agerer som ledere og som medarbejdere.

Hvordan vi spiller vores roller, og om hvordan vi kan omgås hinanden på en bedre måde. Meget af det er noget navlebeskuende

nonsens. En arbejdsplads er ikke nogen fritidsklub. En arbejdsplads er et fælleskab, hvor der skabes nogle resultater, som finansierer

virksomhedens udvikling, medarbejdernes lønninger og en risikopræmie til ejerne.

Beslutnings-mod

- For at drive virksomhed

er der behov for en god portion beslutnings-mod. Beslutninger er der, hvor du som leder tør tage et ansvar. Alt andet har du

- lidt flot sagt - ansatte til. Hvor du f.eks. har modet til at fyre folk for at sikre udviklingen for dem, der bliver tilbage. Men

beslutninger skal ikke praktiseres på en ond måde, hvor du ønsker at skade nogen. Ledelse er at få organisationer

til flytte sig. De, der ikke kan eller evner at flytte sig, hvis de får hjælp til det, må vi sige farvel til. Det

skal ledere kunne, og så skal de motivere resten, mener Keld Skov.


Men hvad er så den gode leder?


- Den gode

leder er umulig at beskrive efter en bestemt model. Det afhænger helt af, hvad det for en situation, han eller hun skal lede

i, og hvad det er for en virksomhed, vi har med at gøre. Det, man måske kortest kan sige, er, at en god leder er en leder,

der hviler i sig selv.

Hvil i dig selv

Hvile i sig selv?


- Det betyder naturligvis ikke, at man hviler sig i kontorstolen

bag det store chefskrivebord. Det betyder, at lederen tror på, at han kan klare den udfordring, han står overfor og føler

sig sikker på at have evnerne inden for det område, han beskæftiger sig med. At han er afklaret om virksomhedens

mål og egne mål, og at der er overensstemmelse med dem.


Men hvordan ved ledere, om de hviler i sig selv?


- Her

er det vigtigt, at lederen har afprøvet sine grænser. Kender sine begrænsninger og ved, hvor kompetencerne og de

menneskelige egenskaber slår til, og hvor det er nødvendigt at supplere dem med andre kompetencer. Når man ved,

at her ved man ikke nok, så har man taget et stort skridt.


- Mit råd til ledere er: Sørg for at få dig

en god forretningsven, hv

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen