Berlingske Business

LD og FIH sammen om SMV-investeringer

Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD) fortsætter med at styrke sin position som en af landets største investorer i små og mellemstore danske virksomheder. LD går således sammen med en anden kapitalstærk partner med fokus på generationsskifter, nemlig FIH Erhvervsbank om at investere i første omgang minimum 750 mio. kr. i bl.a. unoterede danske virksomheder. De to aktører etablerer i fællesskab et fondsmæglerselskab med LD som hovedaktionær.

Det nye selskab, Fondsmæglerselskabet af 2004, vil primært fokusere på to forretningsområder: rådgivning om investeringer i unoterede aktier samt forvaltning af børsnoterede værdipapirporteføljer.

- Vi ser det som en spændende opgave at opbygge en helt ny virksomhed indenfor investeringsområdet,

som vi kender ganske godt, siger adm. direktør for det nye selskab Jeppe Christiansen, der desuden er adm. direktør hos LD.

Fondsmæglervirksomheden etableres og udvikles af ejerne i fællesskab og bygger på virksomhedernes respektive kompetencer. Samarbejdsaftalen indebærer, at FIH tegner 20 procent af kapitalen i selskabet. En af fondsmæglerselskabets første opgaver bliver at rådgive en ny fond om investeringer i danske unoterede virksomheder, blandt andet i forbindelse med generationsskifter. FIH og LD har hver især givet betingede tilsagn om at deltage i den nye fond med op til 250 mio. kr. henholdsvis 500 mio. kr.

Samarbejdet om udviklingen af fondsmæglerselskabet ligger i naturlig forlængelse af de planer, som LD og FIH hver især har lagt for deres strategiske udvikling. En yderligere styrke ved partnerskabet er synergien mellem de to virksomheders netværk i dansk erhvervsliv.

Aftalen er en opfølgning på den beslutning, som LD''s bestyrelse i juni i år traf om at etablere Fondsmæglerselskabet af 2004 med det formål at kunne udbyde kapitalforvaltning for andre kunder end LD. Baggrunden er det nye lovgrundlag for Lønmodtagernes Dyrtidsfond, som Folketinget vedtog i foråret.

RB-Børsen/smus

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen